Ranking muzycznych perełek z PRL-u – które utwory były najpopularniejsze?
Oprac.: Karolina Kopeć
Lata 80. wciąż fascynują swoją unikalnością i bogactwem muzycznym, nie tracąc na znaczeniu w dzisiejszej popkulturze. Ich charakterystyczne brzmienia inspirują współczesnych artystów, takich jak duet Karaś/Rogucki, Błażej Król czy zespół Hidden By Ivy.
Polska muzyka lat 80. nie tylko bawiła, ale często niosła przesłania nadziei ukryte w aluzyjnych tekstach, omijając cenzurę. Albumy takich zespołów jak Perfect, Oddział Zamknięty czy Maanam były równie poszukiwane jak codzienne produkty spożywcze. W dniu premiery przed sklepami muzycznymi tworzyły się długie kolejki.
Radio odgrywało kluczową rolę w kształtowaniu gustów, prezentując polskie przeboje, które przetrwały próbę czasu. Dziś przypominamy te najważniejsze utwory, które zbudowały legendę polskiej muzyki lat 80.
Budka Suflera – "Jolka, Jolka pamiętasz" (z albumu "1974-1984", 1984)
Lubelska formacja Budka Suflera ma wiele ponadczasowych przebojów, ale to właśnie "Jolka, Jolka pamiętasz", śpiewana przez Felicjana Andrzejczaka, jest uznawana za najlepszą przez fanów. Utwór, jedno z najbardziej rozpoznawalnych nagrań lat 80., zdobył pierwsze miejsca na liście przebojów Programu Trzeciego w 1984 roku. Jest przykładem talentu duetu Romuald Lipko / Marek Dutkiewicz, który dostarczał hity w tamtej dekadzie.
Perfect – "Autobiografia" (z albumu "UNU", 1982)
Twórczość Perfectu na stałe wpisała się w historię polskiej muzyki, mimo że w latach 80. wydali tylko dwa albumy. Każdy z utworów z tych płyt jest dziś uważany za kultowy, a "Autobiografia" stała się hymnem pokolenia. Niezapomniana muzyka Zbigniewa Hołdysa i tekst Bogdana Olewicza połączyły młodzież lat 80., a głos Grzegorza Markowskiego uczynił z utworu niezapomniane przeżycie.
Maanam – "To tylko tango" (z albumu "Nocny patrol", 1983)
Zakazana przez cenzurę piosenka stała się jednym z największych hitów Maanamu. Gdyby nie odmówili występu na zjeździe partii w Sali Kongresowej, ich los mógłby wyglądać inaczej. Zakazano im koncertów i emitowania ich muzyki w radiu, a Marek Niedźwiecki zastępował ich utwory fragmentem werbli z "To tylko tango". Album "Nocny patrol", z którego pochodzi ta piosenka, jest uważany za jedno z najważniejszych wydawnictw w historii polskiej muzyki, dostępne w dwóch wersjach językowych - polskiej i angielskiej.
Franek Kimono – "King Bruce Lee karate mistrz" (z albumu "Franek Kimono", 1984)
"Ja w klubie disco mogę zrobić wszystko..." - ten cytat zna każde pokolenie lat 80. Pomysł, który miał być parodią muzyki disco, szybko stał się hitem w Polsce. Piotr Fronczewski, wcielając się w postać Franka Kimono, swoim głosem i charyzmą sprawił, że nagrania z płyty stały się niekwestionowanymi przebojami. Projekt, stworzony przez Andrzeja Korzyńskiego, stał się jedną z muzycznych ikon tamtej epoki.
Obywatel GC – "Nie pytaj o Polskę" (z albumu "Tak! Tak!", 1988)
Grzegorz Ciechowski na swojej drugiej solowej płycie w niezwykle piękny sposób opisuje skomplikowaną miłość do ojczyzny. Tekst, ukryty w lirycznej formie erotyku, subtelnie dotyka różnych aspektów życia. Piosenka przebywała na liście przebojów Trójki przez dwadzieścia jeden tygodni, czterokrotnie zdobywając pierwsze miejsce. W ubiegłym roku słuchacze Radia 357 uznali ją za najlepszy polski utwór wszech czasów.
Urszula – "Malinowy król" (z albumu "Malinowy król", 1984)
Debiutanckie hity Urszuli, takie jak "Dmuchawce, latawce, wiatr", konkurują o tytuł największego przeboju. Jednak to na drugim albumie piosenkarki pojawił się prawdziwy smak lat 80. Romuald Lipko stworzył doskonałe brzmienie, które podbiło serca słuchaczy. "Malinowy król" jest jednym z najbardziej pamiętnych utworów na płycie i do dziś znajduje się w repertuarze koncertowym Urszuli.
Aya RL – "Skóra" (z albumu "Aya RL", 1985)
Nie sposób wspominać polskiej muzyki lat 80. bez legendarnej kompozycji "Skóra". Utwór pojawił się na debiutanckim albumie zespołu, znanym jako "Czerwony", i natychmiast podbił serca słuchaczy, stając się najpopularniejszym przebojem 1985 roku. Innowacyjne połączenie rocka i elektroniki, stworzone przez Igora Czerniawskiego i Pawła Kukiza, zapewniło piosence rekordowy 32-tygodniowy pobyt na liście przebojów Trójki.
Lombard – "Szklana pogoda" (z albumu "Śmierć dyskotece!", 1983)
Choć "Przeżyj to sam" stał się hymnem pokolenia, to "Szklana pogoda" miała równie silne oddziaływanie. Piosenka oddająca realia szarych blokowisk z wielkiej płyty, z zadziornym głosem Małgorzaty Ostrowskiej i charakterystycznym stylem, szybko podbiła polską scenę muzyczną. Utwór stał się ponadczasowym przebojem, wielokrotnie odtwarzanym przez młodych artystów.
Kombi – "Słodkiego miłego życia" (z albumu "Nowy rozdział", 1984)
Kombi zyskało popularność w latach 80. dzięki serii przebojowych albumów. "Nowy rozdział" i "Kombi 4" odniosły wielki sukces w Polsce. Lekkość i przebojowość piosenek, teksty Jacka Cygana i Marka Dutkiewicza oraz charakterystyczny głos Grzegorza Skawińskiego przyczyniły się do sukcesu grupy. "Słodkiego miłego życia" stało się wizytówką zespołu.
Lady Pank – "Mniej niż zero" (z albumu "Lady Pank", 1983)
Debiut Lady Pank był spektakularny. Grupa z Wrocławia, założona przez Janusza Borysewicza i Andrzeja Mogielnickiego, zdobyła popularność dzięki piosence "Mniej niż zero", która przez trzynaście tygodni utrzymywała się na liście przebojów Programu Trzeciego, zanim została ocenzurowana. Sukces tego utworu otworzył drzwi do kariery Lady Pank, a sam utwór jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych przebojów lat 80. Nagranie zostało ponownie wydane w nowej wersji na płycie "LP1 - Lady Pank i goście".
Zobacz też: