86 proc. dorosłych Polaków słucha muzyki kilka razy w tygodniu - wynika z badań ​CBOS

Większość dorosłych Polaków - 86 proc. - deklaruje, że słucha muzyki przynajmniej kilka razy w tygodniu - wynika z raportu CBOS. Największy odsetek ankietowanych (68 proc.) słucha muzyki nadawanej w radiu.

Publiczność podczas Open'er Festival 2018
Publiczność podczas Open'er Festival 2018Karol MakuratReporter

Druga pod względem wielkości grupa (39 proc.) najczęściej odtwarza muzykę z telewizji, a 30 proc. korzysta z muzyki dostępnej bezpłatnie w internecie - wynika z badania.

Z płatnych serwisów internetowych korzysta jedynie 8 proc. badanych. Pozostali, jako swoje główne źródła muzyki wskazują płyty CD lub DVD (14 proc.), pliki dźwiękowe zapisane w pamięci urządzenia, np. smartfona (11 proc.). 2 proc. korzysta z płyt winylowych.

Zdaniem twórców raportu wybór źródła muzyki jest najsilniej związany z wiekiem; badani w wieku co najmniej 45 lat częściej niż przeciętnie (70 proc.) słuchają muzyki z radia, osoby powyżej 54. roku życia "najczęściej również emitowanej w telewizji" (50 proc.)

CBOS podaje, "że młodsi, a zwłaszcza najmłodsi, najczęściej wybierają muzykę online" (72 proc.), zarówno dostępną bezpłatnie (to najpopularniejszy sposób pozyskiwania muzyki przez osoby w wieku 18−24 lata), jak i w ramach płatnej oferty (23 proc.). Znaczna ich część odtwarza również pliki dźwiękowe zapisane w pamięci smartfona lub innego urządzenia (27 proc.)

Z uzyskanych deklaracji wynika, że 65 proc. dorosłych słucha muzyki codziennie, 21 proc. kilka razy w tygodniu, pozostali (10 proc.) jeszcze rzadziej. 4 proc. w ogóle nie słucha muzyki.

86 proc. dorosłych słucha muzyki głównie w domu. 30 proc. robi to na ogół w czasie dojazdu do pracy lub szkoły, 20 proc. w trakcie dłuższych podróży i tyle samo w pracy. Pozostałe 8 proc. słucha muzyki przede wszystkim na koncertach oraz imprezach okolicznościowych, przyjęciach (8 proc.).

Czadoman, Sławomir i Kajra oraz Zenek MartyniukTOMASZ RADZIK/SEEast News

Według przeprowadzonego sondażu, większość badanych słuchających muzyki przeważnie łączy słuchanie z innymi czynnościami, np. z pracą, nauką, sprzątaniem (83 proc.). Tylko 17 proc. słuchając muzyki nie robi w tym czasie nic innego. Ten drugi sposób słuchania zauważalnie częściej wskazują mężczyźni niż kobiety.

Zenon MartyniukGałązkaAKPA

Najwięcej słuchaczy (29 proc.) preferuje muzykę rozrywkową, popularną. CBOS zaliczył do tej kategorii, także "odpowiedzi mówiące o zamiłowaniu do popularnych piosenek i znanych przebojów". Druga najpopularniejsza kategoria (20 proc.) to disco polo. 17 proc. wybrało rock.

Prezentowane dane pochodzą z badania CBOS "Słuchanie muzyki" zrealizowanego w lipcu 2018 roku. Badanie przeprowadzono metodą wywiadów bezpośrednich (face-to-face) wspomaganych komputerowo (CAPI) w dniach 28 czerwca - 5 lipca 2018 roku na liczącej 952 osoby reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski.

***Zobaczymy materiał o podobnej tematyce***


Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas