Bryan Adams: Nigdy dość (25 lat "Waking Up The Neighbours")
"Oczywiście że nie. Co za głupie pytanie" - odparł Bryan Adams, zagadnięty kiedyś czy ma dość, gdy słyszy swój wielki przebój "(Everything I Do) I Do It For You".
Pytanie zadane przez dziennikarza BBC wbrew pozorom nie jest aż takie głupie. Opublikowana w połowie czerwca 1991 r. piosenka została wykorzystana w filmie "Robin Hood: Książę złodziei" z Kevinem Costnerem w roli tytułowej. Ballada błyskawicznie stała się przebojem, ustanawiając niepobity do dziś rekord na brytyjskiej liście przebojów, utrzymując się na szczycie bez przerwy przez 16 tygodni.
Nagranie trafiło również na 1. miejsca w kilkunastu innych krajów na całym świecie. W podsumowaniu rocznym za 1991 r. singel był numerem 1 w m.in. USA, Wielkiej Brytanii, Australii i Nowej Zelandii. Żeby uświadomić sobie skalę rażenia filmowego hitu można dodać, że "(Everything I Do) I Do It For You" w notowaniach singli wszech czasów zajmuje odpowiednio 17. i 18. pozycję w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych.
Pomysł na utwór został rozwinięty przez Adamsa i współproducenta Roberta Johna "Mutta" Lange'a (m.in. AC/DC, Def Leppard, The Boomtown Rats) z nadesłanego im napisanego jeszcze w latach 60. orkiestrowego fragmentu autorstwa cenionego twórcy muzyki filmowej Michaela Kamena ("Brazil", "Szklana pułapka", "Nieśmiertelny", "Zabójcza broń", "Licencja na zabijanie"), mającego na koncie także współpracę z m.in. Pink Floyd, Queen i Erikiem Claptonem. To Adams i Lange wpadli na pomysł, by do tekstu o średniowiecznym bohaterze ludowym dodać rockowy aranż. Podobno całość w studiu zajęła twórcom raptem ok. 45 minut!
Przeplatany filmowymi scenami teledysk nakręcił uznany brytyjski reżyser Julien Temple, pracujący wcześniej z m.in. Sex Pistols, Judas Priest, Culture Club, Depeche Mode, The Rolling Stones, Sade, Janet Jackson, Davidem Bowie, Neilem Youngiem i Whitney Houston. Temple pod koniec lat 70. był współodpowiedzialny za wizerunek punk rocka, realizując słynny film "The Great Rock 'n' Roll Swindle" o Sex Pistols.
Adams wyskakiwał wówczas nawet z lodówki, bo trzy miesiące po premierze singla i filmu do sprzedaży trafiła płyta "Waking Up The Neighbours" (24 września mija 25 lat od jej premiery). To do tej pory największy komercyjny sukces Kanadyjczyka - na całym świecie rozeszło się ok. 16 mln egzemplarzy.
Z albumu zawierającego 15 piosenek udało się bez problemu wykroić aż siedem przebojowych singli, z naciskiem przede wszystkim na "Can't Stop Things We Started" i "Thought I'd Died and Gone to Heaven". Do wszystkich powstały teledyski, przy których pracowali tak cenieni twórcy, jak m.in. Anton Corbijn (Depeche Mode, U2) i Steve Barron (m.in. Michael Jackson, A-ha, Dire Straits, David Bowie, Toto).
Przypomnijmy, że Bryan Adams już 6 października wystąpi w Atlas Arenie w Łodzi.