Reklama

Reklama

Jazzowa kantata pamięci Jana Pawła II

Premierowe wykonanie kantaty jazzowej "Miłość mi wszystko wyjaśniła", skomponowanej przez Joachima Mencla do poezji Karola Wojtyły, odbyło się w czwartek wieczorem (30 marca) w krakowskim Audytorium Maximum UJ. Koncert dedykowany był pamięci Jana Pawła II.

Na ponaddwugodzinny koncert złożyło się kilkanaście utworów do tekstów Karola Wojtyły lub zainspirowanych jego tekstami, głównie poematem "Pieśń o Bogu ukrytym". Wiersze te opublikowało Wydawnictwo Literackie w tomiku "Miłość mi wszystko wyjaśniła".

W warstwie muzycznej kantata okazała się bardzo zróżnicowana. Publiczność zgromadzona w Audytorium Maximum Uniwersytetu Jagiellońskiego brawami nagradzała porywający występ argentyńskiego mistrza bandoneonu Dino Saluzzi, solówki mistrzów saksofonu Lee Konitza i Janusza Muniaka, kapelę góralską Jana Karpiela "Bułecki" czy występ afrykańskiej śpiewaczki Kaissy z Kamerunu.

Reklama

Brawami nagradzani byli także Ewa Bem, Mieczysław Szcześniak, Jorgos Skolias, Piotr Wojtasik i Maciej Sikała. Solistom towarzyszył zespół instrumentalny, Chór Chłopięcy Filharmonii Krakowskiej i Orkiestra Akademii Beethovenowskiej.

Jak mówił dziennikarzom autor kompozycji, pianista i kompozytor Joachmin Mencel, stworzenie muzyki do tekstów Wojtyły było ambitnym zdaniem, tym bardziej, że kolejne części kantaty pisał dla konkretnych artystów.

"Pisanie do poezji jest zawsze ryzykowne. Poezja jest tak stworzona, by mogła sama żyć. Dodając muzykę można zniszczyć jej sens" - stwierdził Mencel.

"Wybierałem wiersze, które mnie samego najgłębiej poruszały i takie, które mogły zaistnieć w muzyce. Mam nadzieję, że one nic nie stracą" - dodał kompozytor.

"Co łączy muzykę jazzową z doświadczeniem religijnym" - pytał publiczność przed koncertem Łukasz Tischner z "Tygodnika Powszechnego". Jak wyjaśnił, "przecież źródła jazzu są właśnie religijne; to pieśni afroamerykańskich niewolników stoją u źródeł tej muzyki, to marsze pogrzebowe z Nowego Orleanu są jej źródłami".

Jak dodał, żarliwość i ogień muzyki jazzowej na pewno spodobałyby się Janowi Pawłowi II, który chciał widzieć jedność muzyki i tańca w liturgii. "Bo modlitwa powinna być tańcem przed Bogiem, pojednaniem ducha i ciała" - powiedział.

Aula Audytorium Maximium, w której odbyło się prawykonanie Kantaty, została wyposażona w specjalne nagłośnienie, tak by dźwięk docierał równomiernie do wszystkich słuchaczy.

Organizatorem koncertu było Stowarzyszenie Artystyczno-Edukacyjne "Jazzowy Kraków". Zbiór wierszy Karola Wojtyły "Miłość mi wszystko wyjaśniła" wydało Wydawnictwo Literackie.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje