Najlepsze płyty 2013. Obie z Polski!

Sprawdź listę najlepiej ocenionych przez recenzentów serwisu Muzyka INTERIA.PL płyt 2013 roku. Maksymalną notę przyznaliśmy dwóm albumom polskich artystów: Moniki Borzym i Tomasza Stańki.

Monika Borzym na okładce płyty "My Place"
Monika Borzym na okładce płyty "My Place" 

Tradycyjnie jak co roku przygotowujemy ranking najlepszych i najgorszych płyt. Przed tymi drugimi lojalnie przestrzegamy (listę znajdziecie tutaj), te pierwsze zdecydowanie polecamy. W naszym zestawieniu znajdziecie w sumie dziewięć albumów, które od naszych recenzentów otrzymały dziewiątki i dziesiątki (w 10-stopniowej skali).

Na bardzo dobre przecież ósemki zasłużyło prawie 30 ocenionych przez nas wydawnictw, w tym m.in. płyty weteranów - Paula McCartneya, Black Sabbath, Deep Purple, Nicka Cave & The Bad Seeds, popowej księżniczki Katy Perry, hiphopowego duetu Macklemore & Ryan Lewis.

To był także dobry rok dla polskiej muzyki - ósemki zebrali m.in. rodzina Waglewskich, Jamal, Vavamuffin, Dr Misio, Pani Galewska, Sorry Boys, Kari, Tides From Nebula oraz zawsze mocni hiphopowcy: Hukos/Cira, Skorup, Hades/O.S.T.R czy Polskie Karate.

Oto lista najlepszych płyt 2013 roku:

Monika Borzym - "My Place" (ocena 10/10)

Ma zaledwie 23 lata, a współpracowała już z wielkimi postaciami współczesnego jazzu. "My Place" to drugi album w jej dorobku.

"Efekt jest naprawdę urzekający. Zaskakująca w takim wieku wokalna dojrzałość i spokój, idą w parze z wyczuwalnym na płycie bezkompromisowym charakterem i charyzmą Moniki. Słuchając nie chce się wierzyć, że nagrywanie materiału trwało mniej niż tydzień" - pisał nasz recenzent.

Tomasz Stańko - "Wisława" (ocena 10/10)

Podwójny album inspirowany poezją Wisławy Szymborskiej. Do nagrania wielki polski jazzman zaprosił zespół New Yok Quartet w składzie: pochodzący z Kuby David Virelles (fortepian), Thomas Morgan (kontrabas) i Gerald Cleaver (perkusja).

"'Wisława' będzie prawdopodobnie najtrwalszym pomnikiem Szymborskiej, dziełem na tyle wybitnym, aby mogło wygrać pojedynek z mijającym czasem" - uznaliśmy.

Beyonce - Beyonce (ocena 9/10)

Wydany tuż przed końcem nowy album Beyonce ukazał się bez żadnych zapowiedzi i wcześniejszej promocji i od razu skradł serca fanów na całym świecie, triumfując na listach sprzedaży.

"Ta płyta ma oczywiście gigantyczny komercyjny potencjał, ale nie brzmi, jakby zrobiono ją dla celów komercyjnych, raczej dla własnych i to podoba mi się tu chyba najbardziej. Zabawa muzyką i szczerość przy jej tworzeniu - z takiego połączenia często rodzą się wielkie rzeczy" - pisał nasz recenzent.

Sokół i Marysia Starosta (ocena 9/10)

Sokołowi udało się stworzyć album, który idealnie opisuje polską rzeczywistość - trudny w odbiorze, zmuszający do refleksji, do tego na najwyższym poziomie.

"To klasa światowa, materiał wyprodukowany na poziomie z którego można być dumnym, muzycznie nie gorszy od mainstreamowych hitów z dowolnej części świata. Co ciekawe, jest bardzo nowoczesny, uwzględnia nowe trendy w światowym rapie, wykorzystuje je w sposób kreatywny i odpowiednio sprofilowany na zimny, stoicki głos Sokoła i jego możliwości poruszania się po bitach" - czytamy w recenzji.

Rasmentalism - "Za młodzi na Heroda" (ocena 9/10)

Ras i Ment XXL stworzyli jeden z najlepszych hiphopowych albumów 2013 roku na polskiej scenie. "Za młodzi na Heroda" to pierwszy oficjalny materiał duetu przez długie lata funkcjonującego w podziemiu. Gościnnie wsparli go m.in. Małpa, Spinache, VNM, Eldo i DJ Ike.

"Słuchając "Za młodzi na Heroda" nieustannie zastanawiam się czy to muzyka nowoczesna czy bardziej retro, w pewnym momencie łapiąc, że sens tego pytania traci na zasadności, kiedy to brzmi tak świeżo i bawi w tak ambitny sposób" - możecie przeczytać w recenzji.

Pearl Jam - "Lightning Bolt" (ocena 9/10)

Dziesiąty album w karierze grunge'owców z Seattle. Trzeba przyznać, że Pearl Jam jest jednym z najciężej pracujących zespołów, który nigdy nie spoczął na laurach. Jak materiał z "Lightning Bolt" sprawdza się w wersji koncertowej, będziemy mogli zobaczyć w lipcu na Open'erze w Gdyni.

"Sukcesu Pearl Jam, udowodnionego po raz kolejny na 'Lightning Bolt', należy upatrywać przede wszystkim w trwałej niezgodzie na zadymianie się w oparach grunge'owej nostalgii - to jedno. Umiejętne i kreatywne czerpanie z annałów klasyki (od bluesa, folku i rocka lat 70., przez mniej lub bardziej undergroundowy hardcore / punk, po radiową przebojowość playlist lat 80.) - to po drugie" - pisał nasz krytyk.

Fismoll - "At Glade" (ocena 9/10)

Jako dziecko nucił pod nosem melodie w tonacji fiss-moll. Teraz 19-letni Arkadiusz Glensk zadebiutował jedną z najlepszych polskich płyt minionego roku.

"Fismoll przede wszystkim urzeka nastrojem - onirycznym i intymnym, uzyskanym dzięki kojącej barwie głosu i łagodnemu brzmieniu instrumentów akustycznych oraz oszczędnej i przestrzennej produkcji" - komentowaliśmy album "At Glade".

Daft Punk " Random Access Memories" (ocena 9/10)

Elektroniczny powrót z rozmachem. Kto choć raz nie usłyszał singla "Get Lucky" nagranego wspólnie z Pharellem Williamsem, chyba spędził 2013 rok na Księżycu.

"Czwarty album Daft Punk brzmi świeżo, a stopień głębi brzmienia i zaawansowania aranżacyjnego zapiera dech w piersiach. Olbrzymie wrażenie robi to jak wiele inspiracji udało się zmieścić na jednej płycie jednocześnie zachowując spójność" - pisał nasz recenzent.

Dawid Podsiadło - "Comfort and Happiness" (ocena 9/10)

Mówi się, że do trzech razy sztuka. W przypadku Dawida Podsiadły to powiedzenie jest bardzo na miejscu. Dopiero za trzecim podejściem do telewizyjnych talent-shows udało mu się wygrać program, a jego debiut narobił dużego zamieszania w Polsce (w sylwestra odebrał potrójnie platynową płytę).

"Równocześnie śpiewa i interpretuje w sposób wybitnie introwertyczny, na użytek utworu buduje swój własny świat, zamyka się w nim i nie zwraca uwagi na otoczenie. Podczas gdy jego rówieśnicy nie potrafią oprzeć się pokusie wdzięczenia się i popisywania, on cały czas śpiewa jakby dla siebie" - rozpływał się nad Dawidem nasz krytyk.

W 2013 roku płyty recenzowali Michał Boroń, Bartosz Donarski, Filip Lenart, Michał Michalak, Olek Mika, Mateusz Natali, Paweł Waliński, Daniel Wardziński, Artur Wróblewski.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas