Doda lubiana, Michał Wiśniewski przeciwnie
Doda, Donald Tusk, Wojciech Cejrowski - to najbardziej znane i lubiane postaci życia publicznego. Z kolei Andrzej Lepper, Michał Wiśniewski, Nelly Rokita należą do najmniej szanowanych i najbardziej denerwujących - wynika z badania wizerunku znanych osób.
Badanie firmy BAV Consulting "Konstelacja polskich gwiazd" przeprowadzono po to, by ocenić pozycję najbardziej znanych uczestników życia publicznego - aktorów, muzyków, dziennikarzy, prezenterów, sportowców, polityków etc. Respondentów pytano m.in. o to, kto ich zdaniem jest wyjątkowy, z czyimi wypowiedziami najczęściej się zgadzają, a czyje budzą ich sprzeciw, kto powinien częściej pokazywać się w mediach, a kogo jest za dużo, kto powinien zmienić wygląd, kto jest im bliski, a kto ich denerwuje.
Doda i Edyta Górniak to "super marki"
Jak przekonują autorzy badania, uzyskano dzięki niemu obraz najlepiej rozpoznawalnych i najczęściej pojawiających się w mediach postaci, wraz z ich profilem i potencjałem na bycie wzorem do naśladowania, czy autorytetem. Na podstawie analiz stworzony został swoisty ranking, a gwiazdy podzielono ze względu na kondycję ich "marki".
Badanie pokazało, że Anna Mucha, Doda, Donald Tusk, Edyta Górniak, Janusz Palikot, Katarzyna Cichopek, Kuba Wojewódzki, Paweł Wilczak, Szymon Majewski, Tomasz Lis i Wojciech Cejrowski to osobowości "najjaśniej świecące, bardzo lubiane i szanowane, pełne energii i dynamiczne", czyli "super marki".
Z drugiej strony, osoby, które nie cieszą się szacunkiem ani sympatią, aroganckie i denerwujące, czyli "znani-niechciani", to przede wszystkim politycy: Andrzej Lepper, Antoni Macierewicz, Nelly Rokita, Jacek Kurski, Jarosław Kaczyński, Zbigniew Ziobro, Beata Kempa, Tadeusz Rydzyk, a także Jola Rutowicz i Michał Wiśniewski.
Maleńczuk jest "rozmyty", Kazik "klasyczny"
Wielu polityków i celebrytów znalazło się także w grupie "marek rozmytych", czyli osób niemile widzianych w życiu publicznym, bez pomysłu na swój wizerunek, m.in. Bronisław Komorowski, Ewa Kopacz, Jan Maria Rokita, Joanna Senyszyn, Michał Boni, Ryszard Kalisz, Waldemar Pawlak, Marek Migalski, a także Jan Pospieszalski, Maciej Maleńczuk czy Tomasz Kammel.
Do grona postaci niezmiennie szanowanych, "marek klasycznych" zaliczono m.in. Aleksandra Kwaśniewskiego, Lecha Wałęsę, Kazika Staszewskiego, Wojciecha Waglewskiego, Muńka Staszczyka i Zbigniewa Hołdysa. W grupie "marek ekskluzywnych", czyli osób rzadko pojawiających się w mediach, jednak wciąż budzące zainteresowanie znaleźli się m.in. Jerzy Owsiak, Jolanta Kwaśniewska, Bogusław Linda, Beata Tyszkiewicz, Martyna Wojciechowska i Jerzy Stuhr.
Doda jak Jarosław Kaczyński
Jako osoby, które za rzadko pojawiają się w mediach, wymieniano np. Wojciecha Cejrowskiego i Jolantę Kwaśniewską. Rzadziej natomiast respondenci woleliby oglądać Jarosława Kaczyńskiego, Zbigniewa Ziobrę oraz Dodę.
Badanie na zlecenie firmy BAV Consulting zrealizował w sierpniu Interaktywny Instytut Badań Rynkowych (IIBR) na reprezentatywnej dla całej populacji grupie 400 użytkowników internetu.