O.S.T.R. i Hades w szokującym klipie
W niedzielę, 2 grudnia, odbyła się premiera nowego klipu polskich raperów O.S.T.R. i Hadesa. Teledysk "600 dni" przedstawia drastyczne zdjęcia zbrodni wojennych w Syrii.
Adam Ostrowski (O.S.T.R.) i Łukasz Sibul (Hades) opublikowali wideo poruszające problem konfliktu zbrojnego w Syrii. Klip do utworu "600 dni" został zmontowany z materiałów dokumentujących zbrodnie wojenne w Syrii popełniane przez wojska wierne prezydentowi Baszarowi Al-Asadowi.
Raperzy, dokumentując wojenne działania będące efektem wojny domowej i skutkiem rządów syryjskiego prezydenta, chcą zwrócić uwagę odbiorców m.in. na ginące podczas operacji wojennych dzieci. W teledysku umieszczone zostały zdjęcia nieletnich ze strzaskanymi czaszkami, widocznymi wnętrznościami, które operowane są w warunkach polowych przez niekiedy bezradnych lekarzy.
Na swojej stronie hiphopowcy piszą: "Mamy nadzieję, że każdy, kto to ogląda i czyta, podzieli się tym z najbliższymi i stanie w obronie dzieci, które są ofiarami militarnej przemocy pod reżimem prezydenta Baszara Al-Asada. Teledysk poświęcony jest tysiącom Matek i Ojców, którzy za wolność swoją i swoich dzieci walczą już dłużej niż 600 dni".
W teledysku umieszczone zostały również wypowiedzi głowy państwa, który pytany o sytuację w swoim kraju, wypiera się podejmowania działań wojskowych przeciwko nieletnim.
W tekście piosenki słychać także krytykę mediów i Unii Europejskiej, o czym muzycy wspominają również we wstępie do teledysku: "Kiedy Unia Europejska milionami euro wyciera sobie usta po obiedzie, media nawet nie wspominają o zbrodniach wojennych w Syrii". Niezadowoleni z marginalizacji problemu walk toczących się na terytorium Syrii kierują swój klip do przedstawicieli świata polityki i mediów "aby przerwali zmowę milczenia, zwracając uwagę wszystkich Polaków na zaistniałą tragedię".
Jak podaje wytwórnia, która zajmuje się produkcją muzyki obu artystów, "O.S.T.R. i Hades przyłączyli się do międzynarodowej akcji #FreeSyria, polegającej na udziale muzyków w uświadamianiu europejskiej opinii publicznej w kwestii przerażających rzeczy, jakie dzieją się obecnie w Syrii".
Klip, który został opublikowany 2 grudnia już osiąga cel zamierzony przez twórców. Po 14 godzinach uzyskał oglądalność na poziomie ponad 340 tys. widzów.
Wideo zawiera sceny drastyczne i przeznaczone jest dla osób powyżej 18. roku życia.
Zobacz teledysk "600 dni" (raz jeszcze ostrzegamy - bardzo drastyczny):