David Bowie i jego najsłynniejsze duety
Choć mogłoby się wydawać, że zmarły 10 stycznia 2016 r. David Bowie był muzycznym samotnikiem, w jego dyskografii możemy znaleźć duety z innymi gwiazdami. Oto tylko kilka z nich.
David Bowie i John Lennon - "Fame" (1975)
Pod koniec 1974 r. w Nowym Jorku doszło do spotkania pomiędzy Davidem Bowiem i Johnem Lennonem. Wspólne jammowanie przyniosło efekt w postaci jednodniowej sesji nagraniowej w Electric Lady Studios w styczniu 1975 r. Jako współautor nagrania "Fame" wpisany jest gitarzysta Bowiego Carlos Alomar, który odpowiadał za riff przygotowany na potrzeby coveru "Footstompin'" The Flairs. Bowie zdecydował wówczas, że szkoda tej partii na cover.
W późniejszych latach brytyjski wokalista przyznał, że gniewny przekaz "Fame" to echa jego konfliktu z menedżmentem.
Wspólny utwór z Lennonem (z płyty "Young Americans") dał Bowiemu pierwszy numer 1 na amerykańskiej liście Billboardu, choć udział Beatlesa był w sumie niewielki. Później Bowie mówił, że tak naprawdę Lennon odpowiadał za jedno słowo - ale za to tytułowe "Fame" ("Sława").
Zremiksowana wersja (pod tytułem "Fame '90") znalazła się na ścieżce dźwiękowej do filmu "Pretty Woman".
Queen i David Bowie - "Under Pressure" (1981)
"To nasz ostatni taniec..." - tak na Facebooku grupy Queen pożegnano Davida Bowiego, przypominając ich wspólny utwór "Under Pressure". "David Bowie: najmądrzejszy i najbardziej interesująco cudowny człowiek naszych czasów. Jaką pustkę zostawia i jak bardzo będziemy za nim tęsknić" - dodaje Roger Taylor, perkusista Queen.
Wspomniany utwór "Under Pressure" został nagrany w 1981 r. Pierwotnie Bowie miał dograć chórki do piosenki "Cool Cat", ale ponieważ nie był zadowolony z efektu końcowego, ostatecznie ścieżki jego wokalu zostały usunięte. Wówczas w Mountain Studios w Mountraux (Szwajcaria) wspólne jammowanie przerodziło się ostatecznie w "Under Pressure". Autorstwo głównego muzycznego motywu przypisuje się basiście Johnemu Deaconowi, z kolei za wymowę tekstu odpowiadać miał David Bowie.
"Coś z tego wyszło, ale myślę, że mogło być o wiele lepiej. Wszystko działo się tak szybko; to jedna z takich rzeczy, które powstają w ciągu dwudziestu czterech godzin. Moim zdaniem utwór brzmiał lepiej w wersji demo" - mówił później Bowie, choć "Under Pressure" to kolejny numer 1 w jego karierze (tym razem w Wielkiej Brytanii).
Ze względu na koncertowe zobowiązania obu stron teledysk przygotowany przez Davida Malleta nie zawiera ujęć z muzykami. Reżyser wykorzystał m.in. sceny ruchu ulicznego, zamieszek, wypadków samochodowych i ujęć ze słynnych niemych filmów sprzed lat.
David Bowie i Tina Turner - "Tonight" (1984)
Utwór pierwotnie napisany przez Davida Bowiego i Iggy'ego Popa w 1977 r. na płytę "Lust for Life" tego drugiego.
Na potrzeby nowej wersji na swoją płytę zatytułowaną właśnie "Tonight" (1984), Bowie zaprosił Tinę Turner. Wokalista jednak zdecydował się usunąć mówioną partię Popa, której słowa adresowane są do kochanki umierającej z powodu przedawkowania heroiny.
Piosenka "Tonight" trafiła także na koncertowy album "Tina Live in Europe" (1988). Kipiąca erotyzmem wersja z udziałem zaproszonego na scenę Bowiego została nagrana w Birmingham wiosną 1985 r.
To dla Tiny Bowie napisał w 1986 r. utwór "Girls" (na perkusji zagrał Phil Collins).
David Bowie i Mick Jagger - "Dancing in the Streets" (1985)
Według informacji Angie, byłej żony Bowiego, jej ówczesnego męża i Micka Jaggera łączył romans. Później obracała to raczej w żart. "David leżał przywalony poduszkami i kołdrą. Po drugiej stronie łóżka spod pierzyny wystawała noga Micka. Spytałam się ich, jak się bawili. Mieli takiego kaca, że nie byli w stanie wykrztusić słowa. Było mi ich żal" - mówiła, przypominając o sytuacji, kiedy to zastała ich razem w łóżku.
W połowie lat 80. postanowili spotkać się nie pod kołdrą, ale w studiu, by wesprzeć akcję Live Aid. Na potrzeby charytatywnej inicjatywy Boba Geldofa nagrali własną wersję przeboju zespołu Martha and The Vandella z 1964 r.
"Załatwiliśmy to za drugim podejściem. To było interesujące ćwiczenie w zrobieniu czegoś bez zbytniego zamartwiania się" - mówił w 2007 r. wokalista The Rolling Stones.
Piosenka stała się przebojem, ale do historii przeszedł też nagrany chwilę później teledysk ze słynnym układem tanecznym obu panów.
David Bowie i Pat Metheny Band - "This Is Not America" (1985)
Utwór promujący film "Sokół i koka" Johna Schlesingera z udziałem m.in. Timothy'ego Huttona i Seana Penna. Za ścieżkę dźwiękową do tego filmu odpowiadała fusion-jazzowa Pat Metheny Group.
Nagranie trafiło na składanki z największymi przebojami wokalisty - "The Singles Collection" (1993), "Best of Bowie" (2002), "The Platinum Collection" (2005) i "Nothing Has Changed" (2014).
"Głębokie i znaczące - absolutnie idealnie pasujące do filmu" - tak słowa autorstwa Bowiego oceniał gitarzysta Pat Metheny.
David Bowie i Lenny Kravitz - "The Buddha of Suburbia" (1993)
Tytułowy utwór do miniserii telewizji BBC (pokazywanej w Wielkiej Brytanii) nakręconej na podstawie książki Hanifa Kureishiego o tym samym tytule (w Polsce wydana jako "Budda z przedmieścia"). Za muzykę odpowiadał David Bowie, który po premierze serialu zdecydował się popracować nad niektórymi motywami muzycznymi i w zmienionej formie opublikował na płycie "The Buddha of Suburbia". Tytułowy utwór pojawił się w dwóch wersjach: pierwszej, niezmienionej w stosunku do wersji z serialu oraz drugiej z udziałem Lenny'ego Kravitza na gitarze.
Lenny Kravitz na początku kariery otwierał koncerty Davida Bowiego. Przed studyjną kolaboracją z Bowiem miał już na swoim koncie sukces płyt "Let Love Rule" (1989) i "Mama Said" (1991), ale na szczyty trafił na początku lat 90., kiedy to do CV dopisał współpracę z m.in. Mickiem Jaggerem, Madonną, Slashem, Stevenem Tylerem z Aerosmith.