Polska branża muzyczna podsumowała rok 2015
Polska branża fonograficzna notuje kolejny dobry rok. Wartość rynku w 2015 r. wzrosła o 3,59% w porównaniu do roku ubiegłego, osiągając poziom prawie 232 mln zł. Najwięcej - o 56,90% - wzrosła sprzedaż płyt winylowych.
Polska branża muzyczna podsumowała rok 2015. Wartość rynku wzrosła rok do roku o 3,59%, osiągając poziom prawie 232 mln zł (dane hurtowe). Wzrost ten był możliwy przede wszystkim dzięki systematycznie rosnącemu udziałowi muzyki cyfrowej, która stanowi obecnie już 23,44% całości rynku. W roku ubiegłym było to 20,28%. Rynek sprzedaży fizycznej odnotował lekki spadek - o 0,53%.
Najbardziej spektakularny wzrost notują płyty winylowe. Ich wartość, w porównaniu do roku ubiegłego, wzrosła o 56,90%, osiągając sprzedaż na poziomie 12 mln zł. Największy udział w rynku płyt winylowych mają artyści zagraniczni, którzy stanowią ponad 70%, jednak polscy artyści systematycznie rosną w siłę, podwajając w roku ubiegłym wyniki sprzedaży z ponad miliona złotych w roku 2014 do prawie 2,3 mln w roku 2015.
W analizie repertuaru, który w ubiegłym roku pojawił się na półkach w polskich sklepach, widać wzrost udziału katalogu polskiego o 7,54%, który stanowi obecnie 32,09% całości, a także wzrost udziału katalogu zagranicznego o 4,14%.
Systematycznie rosnąca sprzedaż muzyki cyfrowej osiągnęła w 2015 roku poziom ponad 54 mln zł, co stanowi wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym o prawie 20%. Wynik ten przełożył się na ponad 23 % udział w rynku muzycznym.
Wśród formatów cyfrowych największy obrót zagwarantowały serwisy streamingowe, stanowią one ponad 73% rynku cyfrowego. Na drugim miejscu są pobrania online z wynikiem 18,27%, a następnie pobrania na telefony komórkowe - 6,32%.
Przypomnijmy, że najchętniej kupowaną płytą CD w minionym roku była płyta Adele "25". Miejsce drugie przypadło kompilacji z muzyką do filmu "Fifty Shades of Grey". Na podium znalazł się także album Stanisławy Celińskiej "Atramentowa".