Ariana Grande, Taylor Swift i Drake lepsi niż sztuczna inteligencja. Osiągnięto przełomową umowę
Universal Music Group (UMG) osiągnął porozumienie z TikTokiem w sprawie licencjonowania muzyki. Oznacza to, że piosenki popularnych artystów, takich jak Taylor Swift, Drake czy Ariana Grande, powrócą na platformę. Nowa umowa została zawarta po kilku tygodniach ciężkich negocjacji.
Nowe porozumienie pomiędzy TikTokiem a UMG ma podobno na celu zapewnienie lepszych warunków dla artystów i twórców muzyki. TikTok zobowiązał się do usunięcia nieautoryzowanej muzyki generowanej przez sztuczną inteligencję. Dodatkowo platforma zadeklarowała wprowadzenie narzędzi pomagających chronić prawa autorskie artystów i autorów piosenek.
Zobacz również:
- Warszawa już puchła od plotek. W końcu oficjalnie wyjaśniła sprawę romansu
- Powinna wstydzić się tej płyty latami. Tymczasem sama przypomniała
- Świąteczne koncerty odwołane w ostatniej chwili. Są nowe informacje. Chodziło o pieniądze?
- TVP pręży muskuły. "Sylwester z Dwójką" lepszy niż koncert The Rolling Stones?
TikTok rezygnuje z usług AI
Przed osiągnięciem porozumienia, głównym punktem sporu było wykorzystanie przez TikTok AI do kreowania muzyki. UMG wyraziło obawy, że takie działania mogą zastąpić ludzkich artystów i zmniejszyć koszty tantiem.
W styczniowym oświadczeniu UMG podkreślono, że TikTok generuje tylko około 1% ich dochodów, ale dąży do stworzenia biznesu opartego na muzyce, nie oferując jednak uczciwych wynagrodzeń.
Nowa umowa obejmuje również "nowe możliwości monetyzacji" muzyki. TikTok planuje rozwijać funkcje e-commerce, które mogą przynieść dodatkowe korzyści finansowe artystom.
Platforma postawi także na rozwój narzędzi analitycznych i wsparcie w sprzedaży biletów na koncerty, co ma pomóc artystom w lepszym wykorzystaniu możliwości platformy.
TikTok i UMG pracują nad jak najszybszym przywróceniem do aplikacji licencjonowanej muzyki. Universal Music Group, posiadający prawa do utworów takich gwiazd jak The Beatles, Elton John, Coldplay czy BTS, jest jednym z największych graczy na rynku muzycznym, dysponującym prawami do około jednej trzeciej światowej muzyki.