Festiwal "Ku przestrodze" kontra dzieci Ryszarda Riedla: "Zdziwienie i zażenowanie"
Adam Antosiewicz, organizator Festiwalu Muzycznego "Ku przestrodze" wystosował oświadczenie, w którym odnosi się do zarzutów podnoszonych przez Karolinę i Sebastiana Riedlów, dzieci Ryszarda Riedla, który przez 16 dotychczasowych edycji był patronem wspomnianego festiwalu.
Logo XVII edycji Festiwalu Muzycznego "Ku przestrodze"Oficjalna strona festiwalu
Odbywający się od 1999 roku (początkowo w Tychach Paprocanach, od 2009 r. w Chorzowie) Festiwal Muzyczny im. Ryśka Riedla "Ku przestrodze" ma przypominać postać zmarłego w 1994 roku Ryszarda Riedla, charyzmatycznego wokalisty zespołu Dżem, przestrzegać młodzież przed zgubnym wpływem narkotyków, które przyczyniły się do śmierci muzyka oraz promować młode zespoły.
W połowie lutego organizatorzy imprezy (Adam Antosiewicz i Stowarzyszenie Dziedzictwo Kultury) otrzymali ostre pismo od Karoliny Riedel, urodzonej w 1980 roku córki Ryśka Riedla. Wzywała w nim do "zaprzestania bezprawnego naruszania dóbr osobistych" poprzez "wykorzystywanie imienia i nazwiska Ryszarda Riedla oraz jego wizerunku i wszelkich innych działań nawiązujących do osoby Ryszarda Riedla przy okazji cyklicznego festiwalu muzycznego 'Ku przestrodze - Festiwal im. Ryśka Riedla'". Sprawy nie zakończyła decyzja o zmianie nazwy imprezy na Festiwal Muzyczny "Ku przestrodze". Kolejne oświadczenie podpisali już razem Karolina i Sebastian Riedel, lider grupy Cree, której występy (wraz z Dżemem - poza 2014 rokiem) były tradycyjnymi punktami Festiwalu Muzycznego im. Ryśka Riedla. Padły słowa o "obniżającym się poziomie artystycznym, programowym i technicznym" festiwalu, podnosząc jednocześnie rosnące ceny biletów.
Na zarzuty w swoim oświadczeniu odpowiedział Adam Antosiewicz.
"Wyrażam zdziwienie i zażenowanie cała tą sytuacją i metodami działania" - pisze organizator festiwalu, stwierdzając, że oświadczenie dzieci Riedla zawiera "wiele nieprawdziwych twierdzeń".
"Nigdy też nie twierdziłem, że spadkobiercy próbują zniszczyć Festiwal im. Ryśka Riedla. Czytając jednak oświadczenie spadkobierców, zawierające wiele nieprawdziwych twierdzeń oraz stanowiące swoistą próbę zdyskredytowania Festiwalu wnioskuję, że prawdziwy powód tak nagłej zmiany decyzji co do wykorzystywania imienia Ryśka Riedla przy organizacji Festiwalu jest inny aniżeli troska o należyte pielęgnowanie pamięci po zmarłym artyście. Znany już powszechnie jest fakt, że pod auspicjami miasta Tychy tworzony jest nowy konkurencyjny festiwal. W zeszłym roku miał on swój debiut. Jako miejsce wybrano Paprocany, lokalizację znaną z pierwszych edycji Tyskich Festiwali Muzycznych im. Ryśka Riedla 'Ku Przestrodze'. W organizację nowego festiwalu zaangażowani są menadżerowie obu zespołów (Dżem i Cree). Nie jest zatem pozbawiony podstaw wniosek, iż decyzja spadkobierców zmarłego artysty związana może być z objęciem patronatem Ryśka Riedla nowo powstałego tyskiego festiwalu. Jeżeli okaże się to prawdą, wybraną przez spadkobierców metodę działania ocenić należy jako bardzo nieelegancką" - zauważa Antosiewicz.
Odpiera on też zarzuty o obniżającym się poziomie, zwracając uwagę, że w 2014 roku Cree na festiwalu zarejestrował materiał na płytę "20 urodziny live", "na okładce której, zostało zamieszczone dotychczasowe logo Festiwalu".
"Wątek dotyczący zadośćuczynienia finansowego mnie obraża i nosi cechy publicznego pomówienia. Nigdy w żadnej rozmowie nie twierdziłem aby spadkobiercy próbowali cokolwiek ode mnie wyłudzić" - dodaje pod koniec Antosiewicz.
Ryszard Riedel (1956-1994)
30 lipca 1994 roku zmarł Ryszard Riedel, niezapomniany wokalista grupy Dżem. Przyczyną śmierci muzyka była niewydolność serca spowodowana długoletnim uzależnieniem. Na jego grobie w Tychach na Wartogłowcu wykuto cytat "W życiu piękne są tylko chwile..." z piosenki "Naiwne pytania". 30 lipca 1994 roku zmarł Ryszard Riedel, niezapomniany wokalista grupy Dżem. Na jego grobie w Tychach na Wartogłowcu wykuto cytat "W życiu piękne są tylko chwile..." z piosenki "Naiwne pytania".
W 2011 r. w Tychach stanęła rzeźba Ryśka Riedla. Pomnik pojawił się przy przystanku autobusowym, z którego wokalista odjeżdżał do Katowic.Artur BarbarowskiEast News
Ryszard Henryk Riedel urodził się 7 września 1956 r. w Chorzowie jako drugie dziecko Małgorzaty i Jana Riedlów. Od najmłodszych lat zdradzał talent do sztuk plastycznych, uchodził za zdolnego rysownika. Zaczytywał się także w książkach o Indianach i Dzikim Zachodzie. Nigdy nie pobierał lekcji śpiewu. Edukację szkolną zakończył na siódmej klasie szkoły podstawowej.fot. Robert KrólReporter
W 1973 r. dołączył do zespołu Jam, wykonującego covery takich grup rockowych jak Free, The Rolling Stones czy Spencer Davis Group. Riedel zastąpił w roli wokalisty klawiszowca Pawła Bergera. Imponował nie tylko naturalną umiejętnością śpiewu, ale także amerykańskim frazowaniem, żartobliwie nazywanym "śpiewaniem po norwesku". W 1974 r. zespół - na skutek błędu organizatora, przygotowującego plakaty - zmienił nazwę na Dżem.Mirosław WstępniakFotonova
Rok później Riedel powrócił, a zespół nagrał jeden ze swoich najwyżej cenionych albumów "Najemnik", na którym znalazły się takie utwory jak m.in. "Wehikuł czasu" czy ballada "Modlitwa III - pozwól mi". "Pozwól mi spróbować jeszcze raz/ Niepewność mą wyleczyć/ Za pychę i kłamstwa, za me nałogi (...)/ Te świństwa duże i małe, za mą niewiarę/ Rozgrzesz mnie" - śpiewał Riedel na pięć lat przed śmiercią. Wokalista ponownie popadł w nałóg - za niesubordynację znów został wyrzucony z zespołu; w trasę koncertową po NRD i ZSRR pojechała pieśniarka Martyna Jakubowicz. Z Dżemem podczas koncertu w Gdańsku (1986 r.).Mirosław WstępniakFotonova
"Dopóki będę czuł, że jest napięcie na scenie będę to robił. Ale jak się na tym złapię, że ma to być tylko dla szmalu - pójdę w cholerę" - mówił w jednym z wczesnych wywiadów. Warszawa, 1993 r.Mieczysław WłodarskiReporter
Wokalista pogrążał się w uzależnieniu, a jego zespół coraz częściej musiał radzić sobie bez niego; na czele formacji występowali gościnnie m.in. Irek Dudek i Tadeusz Nalepa. W 1989 r., nie mogąc liczyć na swojego wokalistę, Dżem nagrał płytę instrumentalną "The Band Plays On...". Warszawa, 1993 r.Mieczysław WłodarskiReporter
"Były też takie okresy, że musieliśmy rzucać granie i szukać pracy. Czego ja wtedy nie robiłem? Raz dostałem pracę w Spółdzielni Rolniczej - tam trzeba było być wszystkim - od murarza do zaganiacza byków..." - wspominał początki. Koncert Dżemu w Ośrodku Kultury Arsus, Warszawa, 1993 r.Mieczysław WłodarskiReporter
"Ten niesforny, niesumienny, nieobliczalny, uciążliwy w studiu wokalista przemieniał się na scenie - niezależnie od swego stanu - we władcę absolutnego tłumu. W kapłana odprawiającego rockowe msze. Oczywiście jeśli dotarł na koncert - bo to też nie było takie pewne. Jeśli się nie spóźnił, jeśli gdzieś się nie zapodział... Ale jeśli się nie spóźnił ani nie zapodział - wystarczyło, że rzucił to swoje 'Sie macie ludzie!' i już miał tych ludzi u stóp. Właśnie na scenie jeszcze lepiej pokazywał, jakiego formatu był artystą. Jaką miał władzę nad słuchaczami. Jaką siłę miały jego naturalność i autentyzm. Po prostu hipnotyczną... Nie musiał uciekać się do grepsów, układanej choreografii. Wystarczyło, że był sobą. Że miał te swoje dżinsy, trampki albo kowbojki, ten swój kapelusz na głowie" - tak o wokaliście pisał Jan Skaradziński w biografii "Rysiek". Koncert Dżemu w Ośrodku Kultury Arsus, Warszawa, 1993 r.Mieczysław WłodarskiReporter
"Jest coś na czym bardzo mi zależy, żeby ludzie o tym wiedzieli, bo ciągnie się to kupę lat... Wychodzę zawsze na scenę trzeźwy i świadomy tego co robię. Nigdy na scenie nie byłem pijany. A mój sposób zachowania... Tak śpiewam, nie jestem maszyną i w pełni się kontroluję" - mówił w jednym z wywiadów. Warszawa, 1993 r.Mieczysław WłodarskiReporter
"Zawsze mówiłem mojej żonie, że zrobię kiedyś świetną kapelę, będziemy grać, będzie wspaniale. Ona tylko patrzyła na mnie i mówiła: tak, tak... Ale na dnie duszy nie wierzyła mi. Potem jak już był zespół, graliśmy, przypominała mi, tak jak ty przed chwilą: pamiętasz jak zawsze o tym mówiłeś?" - mówił niezapomniany Rysiek. Na zdjęciu podczas koncertu na festiwalu w Jarocinie (1992).Andrzej IwańczukReporter
Teksty Riedla miały charakter autobiograficzny - opisywały życie włóczęgi, niepasującego do oczekiwań społeczeństwa. Często nazywany był "ostatnim prawdziwym hippisem", co przejawiało się nie tylko w wyglądzie i pacyfistycznych poglądach wokalisty, ale także w jego zmaganiach z używkami - głównie heroiną - oraz niedyspozycyjnością; zdarzało mu się opuszczać sesje nagraniowe, czasami nawet własne koncerty. Na zdjęciu podczas koncertu na festiwalu w Jarocinie (1992).Andrzej IwańczukReporter
"W życiu piękne są tylko chwile" - napis, wyryty na nagrobku Riedla, znajdującym się na cmentarzu w Tychach, to fragment tekstu piosenki "Naiwne pytania". Riedel napisał go w 1987 r. i zaśpiewał na płycie "Zemsta nietoperzy". W jednym z największych przebojów grupy Dżem, muzyk mierzył się z problemami przemijania i utraconej niewinności.Agencja SE/East News
Dżem zdobył reputację jednego z najważniejszych zespołów rockowych w kraju dzięki występom na festiwalach w Jarocinie i katowickiej Rawie Blues. Muzycy nazywani byli "polskimi Rolling Stonesami" czy "polską wersją The Doors", a Riedel porównywany bywał do lidera tej drugiej formacji Jima Morrisona. Charyzmatyczny wokalista Dżemu przyciągał młodą publiczność, do której "zagajał" na koncertach słynnym: "Sie macie ludzie!". Z Dżemem podczas koncertu w Gdańsku (1986 r.).Mirosław WstępniakFotonova