Rosalía "Motomami": Niby "la furia roja", tak? [RECENZJA]

Nie tylko Brytyjczycy i Amerykanie mają swoich bohaterów w alternatywnym i eksperymentalnym uniwersum, które brata się z popem. Są jeszcze inni, którzy doskonale radzą sobie poza swoim rynkiem, mimo że aż nadto czerpią ze swojej kultury. Rosalía postanowiła zaistnieć jeszcze mocniej i przekombinowała bardziej niż zwykle.

Rosalía na okładce płyty "Motomami"
Rosalía na okładce płyty "Motomami" 

Rosalía to nie jest typowa gwiazda jednego sezonu, produkt Tik Toka i tym podobnych wynalazków, ale artystka, która świadomie i konsekwentnie pracuje na swoje nazwisko i pozycję w branży. "El Mal Querer" zawiesiło poprzeczkę dość wysoko, więc oczekiwania wobec "Motomami" były bardzo, ale to bardzo duże.

Apetyt rośnie w miarę jedzenia, media głupieją od zapewnień marketingowców, słuchacze czekają i część z nich na sam koniec nie potrafi zrozumieć niektórych ruchów artystów. Tutaj sytuacja jest trochę inna, bo hiszpańska wokalistka mocno eksperymentuje i romansuje z awangardą, jednak doskonale wie, kiedy na chwilę zluzować. Za to duży plus.

Owszem, "Motomami" najwięcej ma fragmentów, które jak najszybciej chciałoby się zapomnieć, ale w momencie, gdy uśmiecha się w stronę bardziej przebojowej formuły i głaszcze słuchacza lżejszą stroną swojej muzyki, to Rosalíi chce słuchać się jeszcze więcej. Świetnie wypada "Candy" - subtelny rytm, słodki i kojący głos Hiszpanki, ad-liby, które upiększają całość i... nieoczekiwany finał, który przeradza się w "La Famę" z The Weekndem, w której Kanadyjczyk odwdzięcza się za zwrotkę gospodyni w remiksie "Blinded Lights". To również całkiem niezła rzecz na ciepłe, wieczorne spotkania przy kieliszku wina - aż wieje południowym klimatem. W opozycji do nich stoi "La Combi Versace" z Tokischą, łączące Dominikanę z jakimś opuszczonym magazynem w Detroit. Zaskakujące i słuchalne.

"Motomani" to także do bólu przemyślany i dopracowany w najmniejszych szczegółach krążek, potrafiący tak samo zaskoczyć swoim przebojowym hookiem, który nie potrafi długo wyjść z głowy ("Diablo"), jak i alternatywnym rodowodem (jazzująca solówka w otwierającym "Saoko"), czasami mocno nieznośnym i niezrozumiałym (okropne, zawodzące "Bulerías", w którym cały efekt psuje autotune). Albo te przejście z "Chicken Teriyaki", muzycznego bękarta Daddy'ego Yankeego i J Balvina, do "Hentaia", wpierw uśmiechającego się w stronę akustycznego łechtania wrażliwych literatów z niespodziewanym atakiem automatu perkusyjnego burzącego kompozycję. Dziękuję, postoję, przekombinowane jak ten cały Polski Ład.

Dużo się tu dzieje i wielką sztuką jest nie tylko umiejętnie połączyć pędzący reggaeton, który sprawdzi się nie tylko wśród hiszpańskojęzycznej społeczności, z trapem, flamenco, jazzem, soulem i twórczością Buriala, ale i nadać temu dużą dozę słuchalności. A w tym przypadku "Motomami" ma trochę problemów, bo z wszystkich indeksów, z których tylko dwa przekraczają cztery minuty, tylko chwilami można się nie nudzić. Częściej kompozycje szargają nerwami, chociażby "Bizcochito" czy "Como Un G", które nie może zdecydować się, w którą stronę podążyć: taplać się w swojej wzniosłości, czy mieszać ją z autotunem, ponownie nijako wykorzystanym. Melorecytacja w "Abcdefg"? A na co to komu?

"Motomami" to konfrontacja z własnymi ambicjami i próba stworzenia dzieła totalnego, czyli pop dla tych, dla których zjawisko muzyki popularnej już dawno temu przestało się kojarzyć z czymś, co polubić może każdy, a jednocześnie tak eksperymentalny, że testuje granice wytrzymałości tych, którzy nie pochodzą z Półwyspu Iberyjskiego. Słysząc hiszpański lepiej cieszyć się słońcem, a nie irytować, więc decyzję zostawiam wam.

Rosalía "Motomami", Sony Music Entertainment

5/10

Rosalia na Open'er Festival 2019

Rosalia na Open'er Festival 2019Ewelina WójcikShow The Show
Rosalia na Open'er Festival 2019Ewelina WójcikShow The Show
Rosalia na Open'er Festival 2019Ewelina WójcikShow The Show
Rosalia na Open'er Festival 2019Ewelina WójcikShow The Show
Rosalia na Open'er Festival 2019Ewelina WójcikShow The Show
Rosalia na Open'er Festival 2019Ewelina WójcikShow The Show
Rosalia na Open'er Festival 2019Ewelina WójcikShow The Show
Rosalia na Open'er Festival 2019Ewelina WójcikShow The Show
Rosalia na Open'er Festival 2019Ewelina WójcikShow The Show
Rosalia na Open'er Festival 2019Ewelina WójcikShow The Show
Rosalia na Open'er Festival 2019Ewelina WójcikShow The Show
Rosalia na Open'er Festival 2019Ewelina WójcikShow The Show
Rosalia na Open'er Festival 2019Ewelina WójcikShow The Show
Rosalia na Open'er Festival 2019Ewelina WójcikShow The Show
Rosalia na Open'er Festival 2019Ewelina WójcikShow The Show
Rosalia na Open'er Festival 2019Ewelina WójcikShow The Show
Rosalia na Open'er Festival 2019Ewelina WójcikShow The Show
Rosalia na Open'er Festival 2019Ewelina WójcikShow The Show
Rosalia na Open'er Festival 2019Ewelina WójcikShow The Show
Rosalia na Open'er Festival 2019Ewelina WójcikShow The Show
Rosalia na Open'er Festival 2019Ewelina WójcikShow The Show
Rosalia na Open'er Festival 2019Ewelina WójcikShow The Show
Rosalia na Open'er Festival 2019Ewelina WójcikShow The Show
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas