Siobhan Fahey: Od Bananaramy do Shakespears Sister
Wraz z zespołem Bananarama w latach 80. ubiegłego wieku święciła triumfy na listach przebojów. Później powróciła na szczyt z grupą Shakespears Sister. Dziś Siobhan Fahey - bo o niej mowa - kończy 55 lat.
Siobhán Máire Deirdre Fahey urodziła się 10 września 1958 roku w Dublinie. Jej ojciec służył w armii brytyjskiej, dzieciństwo upłynęło więc małej Siobhán i jej dwóm siostrom pod znakiem licznych przeprowadzek. W połowie lat 70. XX w. rodzina Faheyów osiadła na stałe w Londynie. Tam Siobhán zaczęła studiować dziennikarstwo (specjalizacja: moda).
Na studiach poznała Sarę Dallin i Keren Woodward. Połączyły je wspólne zainteresowania, zauważyły m.in., że wszystkie trzy ubierają się bardziej "radykalnie" od innych studentek. Trzy przyjaciółki z zamiłowaniem śledziły rozwijającą się brytyjską scenę punk rockową. Kilka razy udało im się nawet wystąpić w charakterze chórku na koncertach Iggy'ego Popa i takich postpunkowcyh grup, jak The Monochrome Set czy The Jam.
W 1981 roku, za namową członków Sex Pistols, Paula Cooka i Steve'a Jonesa trzy przyjaciółki założyły zespół Bananarama. Ich pierwszy singel był coverem francusko-brytyjskiego duetu Daniela Vangarde i Jeana Klugera. Piosenka "Aie a Mwana" śpiewana była w języku swahili. Siobhán wraz z koleżankami nie zrezygnowały z oryginalnej wersji i nauczyły się tekstu fonetycznie.
Debiutancka płyta Bananaramy "Deep Sea Skiving" odniosła sukces w Wielkiej Brytanii. Dla tria było to jednak niewystarczające i zaczęto myśleć o zdobyciu rynku amerykańskiego.
Międzynarodowa kariera zespołu nabrała tempa w 1984 roku, kiedy to ukazał się utwór "Cruel Summer", pochodzący z drugiej płyty "Bananarama". Piosenkę wykorzystano w kultowym filmie Johna G. Avildsena "Karate Kid". W Ameryce "Cruel Summer" stało się prawdziwym hitem, trafiając do pierwszej dziesiątki list przebojów.
Prawdziwa sława miała jednak dopiero nadejść.
W 1986 roku Siobhan i spółka wydały trzeci album "True Confessions". Jedną z piosenek był cover zespołu Shocking Blue "Venus". Wielu producentów nieprzychylnie zapatrywało się na ideę tanecznej wersji utworu. W końcu wokalistki przekonały do niej grupę producencko-kompozytorską Stock Aitken Waterman. Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę. "Venus" stał się Numerem Jeden m.in. w USA, Kanadzie i Australii, a w wielu innych krajach plasował się w czołówce hitów. Teledysk przedstawiający trzy uwodzicielskie femme fatale do dziś jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych klipów lat 80.
W 1987 roku Siobhan Fahey wyszła za mąż za muzyka zespołu Eurythmics - Dave'a Stewarta. Wokalistka nagrała z Bananaramą jeszcze jeden album "Wow!", po czym w 1988 roku opuściła trio.
Niedługo potem narodził się projekt Shakespears Sister. Nazwa pochodziła od utworu grupy The Smiths, który z kolei inspirowany był esejem Virginni Woolf i jej teorią, że William Szekspir miał utalentowaną, lecz zapomnianą siostrę. Siobhan zaprosiła do współpracy amerykańską piosenkarkę Marcellę Detroit, która wystąpiła na dwóch pierwszy albumach grupy.
Najbardziej znanym utworem Shakespears Sister jest "Stay", pochodzący z albumu "Hormonally Yours". Piosenka przez osiem tygodni znajdowała się na pierwszym miejscu listy przebojów w Wielkiej Brytanii, osiągnęła również czołówkę zestawienia w USA i zyskała dużą popularność w Polsce.
Wiele emocji wzbudził teledysk do "Stay". Obraz nakręcony przez Sophie Muller inspirowany był filmem sci-fi "Cat-Women of the Moon". W klipie Siobhan Fahey występowała jako Śmierć, walcząc z Marcellą o jej umierającego wybranka. Futurystyczny teledysk, ze względu na scenę wskrzeszenia zmarłego, wywołał kontrowersje do tego stopnia, że został zakazany w Niemczech. Skutek był oczywiście odwrotny, przysporzył bowiem Shakespears Sister większej popularności. Klip zdobył m.in. nagrodę Brit Awards.
Mimo dużego doświadczenia w przemyśle muzycznym, psychika Siobhan Fahey była bardzo krucha. Kiedy w 1993 roku zespół The Bluebells wydał singel "Young At Heart", którego była współautorką i podbił nim listy przebojów, wokalistka wpadła w depresję i trafiła do szpitala psychiatrycznego.
Koniec lat 90. przyniósł artystce ponowną współpracę z Bananaramą. Trio nagrało w 1998 roku utwór ABBY "Waterloo" na potrzeby brytyjskiego programu o Eurowizji "Song for Eurotrash", a piosenka odniosła sukces.
Po odejściu Marcelli Detroit z Shakespears Sister i rozstaniu z wytwórnią London Records, Siobhan postanowiła sama wydać kolejną płytę. Ostatecznie światło dzienne ujrzały trzy albumy solowe: "#3", "The MGA Sessions" oraz "Songs from the Red Room" wydany w 2009 roku.
Na koniec dodajmy, że w 2005 roku na swoim debiutanckim albumie girlsband The Pussycat Dolls nagrał utwór Siobhan "Bitter Pill", kompilując jego fragmenty z hitem Donny Summer "Hot Stuff" na singlu "Hot Stuff (I Want You Back)".