Diamenty nie dla składanki RMF FM

Album "RMF FM. Moja i Twoja muzyka" bije ostatnio rekordy sprzedaży i według najnowszych danych, rozszedł się on w ilości ponad pół miliona egzemplarzy. Daje to podstawy do przyznania mu tytułu Diamentowej Płyty, którym honorowana jest sprzedaż wynosząca 350 tys. egzemplarzy. Jednak zarząd Związku Producentów Audio Video (ZPAV), przyznający płytom tytułu za osiągnięte sukcesy, odrzucił wniosek dotyczący składanki radia RMF FM.

"Moja i twoja muzyka"
"Moja i twoja muzyka" 

Jak wyjaśnia ZPAV, album "RMF FM. Moja i Twoja muzyka" jest jego zdaniem kuponem loteryjnym radia RMF FM i sponsora wydawnictwa, firmy Hoop. Dodatkowo na decyzję o nieprzyznaniu tytułu Diamentowej Płyty wpłynął fakt, iż składanka sprzedawana była w cenie 9,99 zł, co osłabia i tak marną kondycję polskiego przemysłu fonograficznego.

Wniosek o przyznanie albumowi "RMF FM. Moja i Twoja muzyka" złożyła wytwórnia Pomaton-EMI, która jest jego dystrybutorem. Jej szef Piotr Kabaj, jednocześnie wiceprzewodniczący ZPAV, powiedział "Gazecie Wyborczej": Uznaję tę decyzję, chociaż nie zgadzam się z opiniami, że sprzedaż tej składanki w cenie 9,99 zł przyczynia się do psucia rynku".

"Przypomnę, że w zeszłym roku sprzedano 25 mln płyt jako dodatki do magazynów ilustrowanych, tzw. inserty. Klient zapłacił za te płyty cenę tygodnika lub miesięcznika. To zresztą też można postrzegać jako budowanie rynku, a nie psucie go. Dodawanie płyt kompaktowych do innych produktów sprawia, że ludzie nabywają odtwarzacze CD, a rezygnują z kaseciaków. Jak już je kupią, to może kiedyś wstąpią do sklepu, aby kupić też płyty".

Odmiennego zdania są przedstawiciele innych wytwórni płytowych, zasiadający w zarządzie ZPAV. Andrzej Puczyński, przewodniczący ZPAV, dyrektor generalny Universal Music Polska, wyjaśnia: "Składanka RMF-u to typowa płyta typu premium, czyli dodatek do promocji innej usługi lub produktu. Decyzja zarządu ZPAV o nieprzyznaniu jej tytułu Diamentowej Płyty była słuszna. Nie spodziewam się w najbliższej przyszłości podobnego wydawnictwa".

"Płyta krajowego wykonawcy nie może kosztować mniej niż 20 złotych. Takie są po prostu koszty produkcji wydawanej muzyki. Składankę Moja i Twoja Muzyka można było sprzedać w tak wielkim nakładzie, ponieważ koszty produkcji i gigantycznej promocji pokryli sponsorzy. Kluczowe znaczenie dla pozyskania tych funduszy miał fakt zaangażowania w to przedsięwzięcie ogólnopolskiej stacji radiowej" - dodał Puczyński.

Przedstawiciele radia RMF FM przyjęli decyzję ZPAV ze spokojem.

"Wydanie tej płyty niewątpliwie jest wyzwaniem dla krajowych wytwórni muzycznych" - mówi Anna Kozłowska, szef public relations radia. "Nie było naszym zamiarem ściganie się o jakiekolwiek nagrody, chcieliśmy po prostu pokazać, że w Polsce można wydać płytę tanio. Do tej chwili na rynek wprowadzono 750 tys. egzemplarzy i mamy nadzieję, że ten nakład zostanie w całości sprzedany".

"Mam wrażenie, że polskie firmy fonograficzne nie robią wszystkiego, żeby ludzie kupowali ich produkty. Nasza płyta jest tak tania, że nie opłaca się jej podrabiać i sprzedawać na Stadionie. Nie wykluczam, że w przyszłości zdecydujemy się na podobny pomysł".

Przypomnijmy, że w ostatnich latach tytuł Diamentowej Płyty otrzymały tylko trzy albumy: "Kayah & Goran" Kayah i Gorana Bregovica (2000), "AD 4" (2001) i "Po piąte... a niech gadają" (2002) grupy Ich Troje.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas