Opole 2010: Niższa oglądalność

Średnia widownia festiwalu Opole 2010, który został tymczasowo przeniesiony z maja/czerwca na wrzesień, wyniosła 2,83 mln widzów - wynika z danych Nielsen Audience Measurement. W ubiegłym roku było to 3,96 mln. Wygląda na to, że sobotni "Mam talent" (średnio ok. 4 mln widzów) zaszkodził "Superjedynkom", które - podobnie jak cały festiwal - straciły milion widzów.

Występ Dody poprawił wynik "Debiutów", ale nie uratował całego festiwalu przed utratą widzów
Występ Dody poprawił wynik "Debiutów", ale nie uratował całego festiwalu przed utratą widzówfot. Bartosz Nowicki

Po kolei: piątek na opolskim festiwalu przyciągnął przed telewizory 3,1 mln widzów (jest to średnia minutowa oglądalność). Ogromnym powodzeniem cieszył się koncert "Serialowy przebój lata" - 4,4 mln widzów, a także "Kabaretowa liga TVP" - 5,2 mln. Później było już gorzej. "Debiuty" obejrzało 2,3 mln Polaków, co i tak, dzięki recitalowi Dody, jest wynikiem lepszym od ubiegłorocznego (1,3 mln). Piątkową średnią zaniżyła druga część kabaretonu - 1,1 mln.

Sobota to, jak co roku, przede wszystkim "Superjedynki". 11 września koncert finalistów obejrzało 3,3 mln widzów, w ubiegłym roku było to 4,3 mln. Opolski program Zenona Laskowika i Waldemara Malickiego przyciągnął przed ekrany telewizorów 2,3 mln.

Niedziela, w porównaniu z poprzednią edycją, okazała się porażką. Koncert "Piosenka jest dobra na wszystko", podczas którego wykonywano przeboje Kabaretu Starszych Panów, cieszył się widownią na poziomie 1,7 mln, natomiast recital zespołu Kombii - 2,6 mln. W ubiegłym roku niedzielne "Superduety" zgromadziły 5,6 mln oglądających.

Nie zmienia się, a wręcz wyostrza, struktura demograficzna widzów festiwalu. Gdyby widza festiwalu uśrednić, byłaby nim 60-letnia kobieta ze wsi, bądź małego miasteczka, z podstawowym wykształceniem.

Garść szczegółów: kobiety stanowiły w tym roku 62% widowni. Aż 33% widzów to Polacy, którzy skończyli 60. rok życia (najliczniejsza grupa wiekowa). Dla porównania - grupa od 16. do 30. roku życia to zaledwie 9% widowni. 64% widzów to mieszkańcy wsi i miast poniżej 50 tys. mieszkańców. Duże miasta to jedynie 20% wszystkich oglądających Opole. Najliczniejszą grupą zawodową są emeryci (41%), pracownicy fizyczni i rolni (20%), natomiast tzw. top management to jedynie 7% widzów. Festiwal cieszył się największą popularnością wśród osób z wykształceniem podstawowym (49%) bądź średnim (34%).

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas