Dzień sklepu płytowego: Jack White ambasadorem
W sobotę (20 kwietnia) niezależne sklepy płytowe wraz z wieloma muzykami na całym świecie świętują Record Store Day (Dzień sklepu płytowego).
W 2007 roku Chris Brown - pracownik jednego z amerykańskich sklepów płytowych wpadł na pomysł, aby przez jeden dzień w roku docenić w specyficzny sposób wyjątkowość ponad 700 niezależnych sklepów muzycznych w Stanach Zjednoczonych oraz setek takich sklepów na całym świecie.
W każdą trzecią sobotę kwietnia niezależne sklepy płytowe jednoczą się wraz z artystami aby świętować muzykę. Unikatowe edycje płyt kompaktowych i winylowych, a także limitowane serie różnych promocyjnych gadżetów produkowane są specjalnie z myślą o tym dniu, a setki artystów z całego świata przygotowują z tej okazji swoje występy (często w niecodziennych miejscach).
Ambasadorem szóstej edycji akcji został amerykański wokalista i muzyk Jack White, znany z m.in. The Whites Stripes, The Dead Weather i The Raconteurs. W kwietniu 2012 roku zadebiutował solowym albumem "Blunderbuss" (czytaj recenzję).
W poprzednich latach ambasadorami byli Iggy Pop, Ozzy Osbourne, Josh Homme z Queens Of The Stone Age i Jesse Hughes z Eagles Of Death Metal. W 2007 roku nieoficjalnymi ambasadorami akcji byli muzycy Metalliki.
Wszystkie sklepy biorące udział w tym muzycznym święcie są niezależne, co oznacza, że ich właścicielami nie są korporacje i na ich politykę nie ma wpływu nikt z zewnątrz. Mają całkowitą kontrolę nad tym, co i w jaki sposób promują.
W ramach światowych obchodów do sprzedaży trafią specjalne wydawnictwa (zdecydowana większość w mocno limitowanym nakładzie kilku tysięcy egzemplarzy) m.in. At The Drive-In, Biffy Clyro, Boba Dylana, Bon Jovi, Davida Bowie, Linkin Park, MGMT, The Notorious B.I.G., Willie Nelsona, Pink Floyd i The White Stripes (kolorowy winyl "Elephant" z okazji 10-lecia premiery).