Dzień Sklepu Płytowego: Ozzy ambasadorem

W sobotę 16 kwietnia w tym roku obchodzony jest Record Store Day (Dzień Sklepu Płytowego), którego celem jest docenienie niezależnych sklepów muzycznych.

Ozzy Osbourne został ambasadorem Record Store Day - fot. Kris Connor
Ozzy Osbourne został ambasadorem Record Store Day - fot. Kris ConnorGetty Images/Flash Press Media

W 2007 roku Chris Brown - pracownik jednego z amerykańskich sklepów płytowych wpadł na pomysł, aby przez jeden dzień w roku docenić w specyficzny sposób wyjątkowość ponad 700 niezależnych sklepów muzycznych w Stanach Zjednoczonych oraz setek takich sklepów na całym świecie.

W każdą trzecią sobotę kwietnia niezależne sklepy płytowe jednoczą się wraz z artystami aby świętować muzykę. Specjalne edycje płyt kompaktowych i winylowych, a także limitowane serie różnych promocyjnych gadżetów produkowane są tylko na ten dzień, a setki artystów z całego świata przygotowują swoje występy.

Z tej okazji odbywają się koncerty, pikniki i spotkania z muzykami - na przykład 19 kwietnia 2008 roku Metallica oficjalnie rozpoczęła Record Store Day w Rasputin Music w San Francisco.

W tym roku oficjalnym ambasadorem akcji został Ozzy Osbourne (w poprzednich edycjach byli to Josh Homme z Queens Of The Stone Age i Jesse Hughes z Eagles Of Death Metal). Swój udział w Record Store Day potwierdzili m.in. Radiohead (płytka z utworami "Supercollider" i "The Butcher"), Foo Fighters (album z coverami), Green Day i Husker Du (split-album), Gorillaz (limitowana edycja płyty "The Fall") czy The Rolling Stones (limitowana edycja 7-calowego winyla "Brown Sugar").

Record Store Day wspiera także Duff McKagan's Loaded, zespół byłego basisty Guns N'Roses:

Wszystkie sklepy biorące udział w tym muzycznym święcie są niezależne, co oznacza, że ich właścicielami nie są korporacje i na ich politykę nie ma wpływu nikt z zewnątrz. Mają całkowitą kontrolę nad tym, co i w jaki sposób promują.

W Polsce w tym roku do obchodów włączyły się krakowski Rock-Serwis oraz Fripp Sklep i Multikulti Project z Poznania.

Rock-Serwis (wraz z wytwórniami Kscope Records, Cherry Red Records oraz Esoteric Recordings) w ramach obchodów Record Store Day prowadzić będzie sprzedaż limitowanych, 7-calowych edycji dwóch singli: "Highly Strung" / "Elsewhere" zespołu Van Der Graaf Generator oraz wytłoczoną w białym winylu płytkę zawierająca covery utworów Tima Smitha, lidera zespołu Cardiacs, nagrane przez Stevena Wilsona z Porcupine Tree i Blackfield (utwór "Stoneage Dinosaurs") oraz rozwiązany niedawno zespół Oceansize ("Fear"). Część dochodów ze sprzedaży tej płyty zostanie przekazana na leczenie i rehabilitację Tima Smitha, który w 2008 roku przeszedł rozległy zawał serca.

Z kolei Fripp Sklep oraz Multikulti Project 16 kwietnia w porozumieniu z oficyną NoBusiness Records, specjalizującą się w limitowanych winylowych edycjach (300 lub 500 egzemplarzy) tytułów, które często nie mają swojej edycji na płycie kompaktowej, rozpocznie sprzedaż wybranych tytułów na winylowych płytach.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas