Jego śmierć wstrząsnęła fanami, ale odnowiła zainteresowanie muzyką
Oprac.: Bartosz Stoczkowski
Quincy Jones pozostawił po sobie niezatarte piętno na muzyce, filmie i telewizji. Zmarł wieczorem 3 listopada w Bel Air. Jego śmierć wstrząsnęła fanami na całym świecie. Przy okazji odnotowano też gwałtownym wzrost popularności jego katalogu na platformach streamingowych.
Według danych firmy Luminate łączna liczba odsłuchań utworów Jonesa wzrosła aż o 1 229% dzień po jego śmierci, osiągając blisko 1,25 miliona oficjalnych odtworzeń na żądanie 4 listopada. Jeszcze tydzień wcześniej, 28 października, katalog Quincy'ego zgromadził zaledwie 94 tysiące odsłuchań.
Jednym z utworów, które zyskały najwięcej na popularności, jest "Just Once", nominowany do nagrody Grammy singiel z albumu "The Dude", w którym Jones współpracował z Jamesem Ingramem.
Quincy Jones: Największe przeboje
Liczba odtworzeń tego utworu wzrosła o 632%, osiągając 77 tysięcy odsłuchań w dniu 4 listopada, w porównaniu do 10,5 tysiąca tydzień wcześniej. Innym hitem z tego samego albumu jest "One Hundred Ways". Utwór zanotował wzrost odsłuchań o 626%, przechodząc od ponad 8 tysięcy odsłuchań 28 października do ponad 60 tysięcy w dniu 4 listopada.
Dwa dekady przed nagraniem płyty "The Dude", Quincy Jones stworzył instrumentalny przebój "Soul Bossa Nova”, który stał się sławny kilka lat temu jako motyw przewodni w filmie "Austin Powers: International Man of Mystery", był też grany podczas Mistrzostw Świata FIFA w 1998 roku. Po śmierci artysty liczba odsłuchań tej kompozycji wzrosła o 755%, z 11,5 tysiąca odsłuchań 28 października do ponad 98 tysięcy 4 listopada.
Jednym z największych osiągnięć Jonesa jest współtworzenie utworu "We Are the World”. Ten charytatywny singiel, który zdobył nagrodę Grammy za nagranie i utwór roku w 1986 roku, odnotował wzrost odtworzeń o 146%, z 37,5 tysiąca odsłuchań 28 października do ponad 92 tysięcy 4 listopada.
Quincy Jones tworzył muzykę do filmów
Dziedzictwo Quincy'ego Jonesa obejmuje również ścieżki dźwiękowe do filmów "Kolor Purpury" i "The Wiz". Obie produkcje zyskały na popularności po śmierci artysty – odtworzenia ścieżki z pierwszego wzrosły o 290%, osiągając ponad 41 tysięcy odsłuchań, natomiast soundtrack "The Wiz" zanotował wzrost o 219%, osiągając ponad 47 tysięcy odsłuchań w tym samym dniu.