Przystanek Woodstock 2016: Jerzy Stuhr gościem ASP

Jerzy Stuhr będzie gościem Akademii Sztuk Przepięknych, na Głównej Scenie festiwalu wystąpi Dilated Peoples, a na Drugiej Scenie zagra Nine Treasures - to najnowsze ogłoszenia Przystanku Woodstock.

Jerzy Stuhr będzie gościem Akademii Sztuk Przepięknych na Przystanku Woodstock
Jerzy Stuhr będzie gościem Akademii Sztuk Przepięknych na Przystanku WoodstockAKPA

Jerzy Stuhr jest aktorem i reżyserem teatralnym i filmowym, scenarzystą, intelektualistą, jurorem w międzynarodowych festiwalach filmowych. Jest członkiem Europejskiej Akademii Filmowej od 1998 roku. Był wielokrotnie nagradzany jako aktor i reżyser na festiwalach krajowych i zagranicznych. Jest autorem 7 książek.

Urodzony w Krakowie, ukończył filologię polską na Uniwersytecie Jagiellońskim (1970) oraz Wydział Aktorski w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie (1972). Wieloletni pedagog i profesor (od 1994) oraz rektor Krakowskiej PWST (1990-1997 oraz 2002-2008), wykładał także na Wydziale Radia i Telewizji na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach (1999-2013), którego otrzymał tytuł honoris causa w roku 2007. Od 1980 roku wykładał na uczelniach we Włoszech, tamże grał i reżyserował w teatrach włoskich. Zagrał w wielu włoskich filmach, m.in. u Nanni Morettiego ("Il Caimano", 2006 i "Habemus papam", 2010) i u Luca Manfredi ("Ultimo Papa Re", 2012).

Grał w wielu polskich filmach u znanych reżyserów: Krzysztofa Kieślowskiego, Feliksa Falka, Andrzeja Kotkowskiego, Andrzeja Wajdy, Agnieszki Holland, Juliusza Machulskiego, czy Krzysztofa Zanussiego. Wykreował wiele niezapomnianych bohaterów oraz stworzył wiele wspaniałych ról w teatrach krakowskich i warszawskim oraz w Teatrze Telewizji. Wyreżyserował także wiele spektakli.

Twórca wielokrotnie nagrodzonych siedmiu filmów: "Spis cudzołożnic"(1994), "Historie miłosne" (1997) "Tydzień z życia mężczyzny" (1999), "Duże Zwierzę" (2000), "Pogoda na jutro"(2003), "Korowód" (2007), czy "Obywatel" (2013).

Ma na swoim koncie także wyróżnienia za całokształt twórczości: nagroda im. Roberta Bressona na 62. MFF w Wenecji, nagroda im. Sergiusza Bondarczuka "Złoty Rycerz" na 14. MFF w Czelabińsku, w 2012 roku nagroda "Anioła Kariery" na Festiwalu Narodów i Religii w Terni (Włochy), w 2013 roku Złota Nagroda Flaiano: Złoty Pegaz (Pegaso d'Oro) w Pescarze (Włochy), Nagroda Kristian na Festiwalu Filmowym "Febio Fest" w Pradze (Czechy) oraz w listopadzie 2014 roku Nagroda Złote Glany na 19. Forum Kina Europejskiego Cinergia w Łodzi.

Autor 7 książek. W 1992 roku ukazała się autobiograficzna książka "Sercowa choroba", a w roku 2001 rozmowy z Markiem Mikosem "Udawać naprawdę". W roku 2007 wydano książkę "Ucieczka do przodu. Jerzy Stuhr od A do Z w wywiadach Marii Malatyńskiej", a w Wydawnictwie Literackim ukazały się książki: "Jerzy Stuhr: Historie rodzinne" (2008), która również zastała nagrana jako audiobook, oraz "Tak sobie myślę" (2012). Następna to ponownie wydana w ZNAK-u w roku 2014 "Obywatel Stuhr - z Jerzym i Maciejem rozmawia Ewa Winnicka", towarzysząca filmowi "Obywatel". Ostatnio, w grudniu 2015 roku, ukazała się nowa książka, wydana ponownie w Wydawnictwie Literackim: "Ja kontra bas" (2015), nawiązująca do jubileuszu 30-lecia grania przez Jerzego Stuhra monodramu Patricka Sueskinda "Kontrabasista".

Jerzego Stuhra ostatnio można podziwiać w 3 tytułach granych w teatrze Polonia w Warszawie, gdzie kreuje główne role oraz jako reżysera dwóch spektakli w tym teatrze.

Jerzy Stuhr od 2004 roku jest przewodniczącym Rady Fundacji Krakowskiego Hospicjum dla Dzieci im.ks. Józefa Tischnera. Od 15 lat wraz z żoną Barbarą są ambasadorami krakowskiego Stowarzyszenia Unicorn, czego zwieńczeniem było otwarcie 11 października 2014 pierwszego w Polsce Centrum Psychoonkologii w Krakowie. W Dniu Chorego (11 lutego) w 2013 roku otrzymał z rąk Premiera RP Donalda Tuska Nagrodę Imienia Św. Kamila - patrona chorych i pracowników służby zdrowia.

Od dwóch lat Jerzy Stuhr jest także twarzą kampanii "Rak wolny od bólu".

Na Głównej Scenie 22. Przystanku Woodstock wystąpi zespół Dilated Peoples z Kalifornii. Wydali cztery cieszące się uznaniem albumy, koncertowali i odnieśli sukces jako artyści solowi, a po ośmiu latach przerwy wrócili i reaktywowali zespół. Dilated Peoples powraca z wydawnictwem "Directors of Photography". Evidence, Rakaa (Iriscience) i DJ Babu prezentują nowe nagrania, które doskonale ilustrują indywidualne możliwości każdego z członków zespołu i dowodzą, że ekipa może się pochwalić łączącą ich niezwykłą chemią.

"Tak widzimy świat i tak widzimy siebie nawzajem - mówi Evidence. - W filmie reżyser obrazu to osoba która wybiera ujęcia, dobiera kadry. Tak samo pracujemy my. Być może nie robimy beatów, ale wybieramy ścieżki, miksujemy je, rozmawiamy z producentem. Odpowiadamy w pełni za dobór dźwięków, i za to, co robimy".

Na tle dźwięków pianina i bębnów Alchemista Evidence i Rakaa prezentują ostre jak brzytwa rymy, którym towarzyszą wyszukane skrecze DJ Babu. Na singlu "Good As Gone" Dilated Peoples rymują zawzięcie w rytmie dramatycznego, przejmującego bitu od DJa Premier. Evidence omawia wytrzymałość swojej ekipy podczas rozmowy o artystach, którzy rozpoczęli karierę w latach 90. i odeszli już w zapomnienie.

"Kopanie leżącego to paskudna rzecz - mówi Evidence. - Ale czasem w tym biznesie możesz zainspirować się ludźmi którym się powiodło, albo możesz czerpać motywację z historii tych, którzy odpadli z rozgrywek. Mówisz wtedy do siebie: "Zapomnij o tym. Będę jednym z tych, którym się udało." Widziałem wielu znajomych, którzy musieli wrócić do pracy. Wielu znajomych się poddało. Korzystam z tego".

Dilated Peoples rapują też o doświadczeniach, które ukształtowały ich jako muzyków. Na powalającym nagraniu "Cut My Teeth" Evidence wspomina o tym jak dorastał w Venice Beach, podczas gdy Rakaa przenosi się w czasie do Mid-City w Los Angeles. Dorastanie w południowej Kalifornii pełne było wyzwań. Pomimo tego że Los Angeles to stolica przemysłu rozrywkowego, mieszkańcy miasta narażeni są na izolację, której specyfikę zgłębia Rakaa w utworze "Show Me The Way".

Co do jednej rzeczy Dilated Peoples zawsze byli zgodni - to ważna rola DJ w ich wydawnictwach. Na nagraniu "Figure It Out [Melvin’s Theme]" możemy podziwiać umiejętności DJ Babu - ścieżka jest pełna skreczy, które pozwalają docenić kunszt mistrza konsoli.

"Nie jestem w stanie wyobrazić sobie płyty Dilated Peoples bez utworu DJ-a - mówi DJ Babu. - I dla mnie to jest sprawa tak jakby osobista, bo chciałem oświadczyć środowisku DJ-ów - 'O, zapomnieliście o DJ Babu? Zapomnieliście o mistrzu konsoli? O człowieku z Beat Junkies? To pozwólcie mi odświeżyć wam pamięć'. Sądzę, że beat który stworzyłem dla tej ścieżki nadal nowego charakteru całej płycie - jest klasyczny, a jednocześnie nowoczesny i bez zbędnej pretensjonalności. Chciałem zabrać się do roboty i wziąć sprawę we własne ręce. Myślę że na tym nagraniu uwieczniłem najlepsze skrecze które udało mi się nagrać w ciągu całej kariery".

Dilated Peoples rozpoczęli swoją działalność jako duet Evidence i Rakaa wydając debiutancki singel "Third Degree" w 1997. Na płycie znalazły się też dwa inne utwory: "Confidence" i "Global Dynamics". DJ Babu dołączył do ekipy rok później. Występy Dilated Peoples charakteryzują się błyskotliwą wymianą rymów między raperami i niezwykłymi popisami DJ Babu na konsoli, i udowadniają, że występy zespołów hiphopowych mogą być rozrywkowe i eksponować umiejętności DJ-a. Wraz ze wzrostem rozpoznawalności zespół podpisał umowę z wytwórnią Capitol Records, która wydała 4 pierwsze albumy Dilated Peoples: "The Platform" w 2000; "Expansion Team" w 2004; "Neighborhood Watch" w 2006 oraz "20/20". Po wydaniu "20/20" członkowie ekipy wydali cykl bardzo dobrze przyjętych projektów muzycznych, przy których bardzo często ze sobą współpracowali.

"Sądzę, że tym razem oświadczyliśmy, że nasza trójka nadal tu jest. Nadal rymujemy prosto z serca, robiąc hip hop najlepszego gatunku - mówi DJ Babu. - Nigdy nie uganialiśmy się za trendami w muzyce i świecie, jednak jesteśmy nowatorscy i klasyczni i, pod wieloma względami, pozostaliśmy niezależni. Można powiedzieć że wydając ten album zatoczyliśmy w naszej twórczości pełne koło".

Na Drugiej Scenie (dawna nazwa Małej Sceny) wystąpi folkowo-metalowy zespół Nine Treasures z północnych Chin, założony pod koniec roku 2010. Wszystkie utwory wykonywane są techniką śpiewu gardłowego, który w połączeniu z metalowym uderzeniem nabiera oryginalnego, drapieżnego stylu, zaś folkowe motywy melodyczne wprowadzają nutę liryzmu i melancholii. W maju 2012 roku kwintet wydał swój debiutancki album "Arvan Ald Guulin Honshoor".

Obecnie zespół obchodzi pięciolecie swojej działalności, co postanowił uczcić wydaniem krótkiej płyty koncertowej "Live in Beijing". O ile eksplozywna, choć przy tym głęboko nastrojowa muzyka ludowa brzmi rewelacyjnie w studio, to na żywo oferuje jeszcze wyższy poziom energii i brawury. Dźwięk staje się cięższy, riffy gitarowe bardziej porywające, silniej daje się odczuć obecność gitary basowej, a perkusja nabiera większej dynamiki. Wokal na koncercie brzmi bardziej surowo i ekspresyjnie, nie tracąc przy tym nic z hipnotyzującej magii i profesjonalizmu wersji nagranych w studio.

Przystanek Woodstock to największy w Polsce i jeden z największych w Europie festiwali muzycznych. 22. edycja odbędzie się w terminie 14-16 lipca 2016 rokuKostrzynie nad Odrą (woj. lubuskie). W czasie tegorocznej edycji festiwalu na 4 scenach zaprezentuje się kilkudziesięciu wykonawców z Polski i ze świata, m.in. Apocalyptica, Tarja Turunen, Vintage Trouble, Bring Me The Horizon, Inner Circle, Che Sudaka, Living Colour, The Rumjacks, The Dead Daisies, Chemia, Materia, Luxtorpeda, Hey, DragonForce, Skubas i TZN Xenna.

W ramach Akademii Sztuk Przepięknych odbędą się spotkania z wybitnymi osobistościami świata kultury, polityki i sportu. Uczestnicy Festiwalu będą także mogli brać udział w różnych formach warsztatów artystycznych oraz angażować się w szereg inicjatyw społecznych i obywatelskich. W czasie Przystanku Woodstock zaprezentują się liczne organizacje pożytku publicznego, realizowanych będzie cała gama projektów edukacyjnych oraz sportowych.

Organizatorem imprezy jest Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, która w ten sposób pragnie podziękować polskiej młodzieży za jej zaangażowanie w zimowy Finał WOŚP. Koncert jest niekomercyjny, niebiletowany, a środki na jego organizację zapewniają liczni sponsorzy. Festiwal nie może być i nie jest finansowany ze środków zebranych w czasie Finału WOŚP.


Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas