Moonlight

Moonlight fot. Żana Siaczyńska
data powstania
1991
pochodzenie
Polska
3,3
Oceń
Głosy
196

Biografia

Początki poszukiwania własnej muzycznej tożsamości i wizji muzyki szczecińskiego zespołu Moonlight sięgają roku 1991. W studiu Akademickiego Radia Pomorze Moonlight zarejestrował na przełomie 1992/93 roku swoją pierwszą kasetę demo. Znalazło się na nim dziewięć premierowych utworów. W bardzo krótkim czasie szczecińska firma niezależna "Rock'n'Roller" złożyła ofertę ich wydania w formie kasety. Materiał spotkał się z dobrym przyjęciem zarówno ze strony słuchaczy jak i przedstawicieli mediów. Zespół zagrał sporą ilość koncertów, między innymi podczas ostatniej edycji festiwalu w Jarocinie razem z Mancu, Fading Colours, pierwszej edycji festiwalu muzyki gotyckiej w Grodźcu, na festiwalu "Mayday" w Głogowie, na polskich eliminacjach do festiwalu Le Printemps de Bourges w Koszalinie, w Szczecinie w klubie "Słowianin" oraz dużo mniejszych imprez. Od początku działania zespołu ważną rolę odgrywali w nim wokalistka Maja Konarska i klawiszowiec oraz autor tekstów Daniel Potasz.

Po wielu przetasowaniach personalnych i dobrym występie na festiwalu Rock Block w Szczecinie (główna nagroda), zostało nagrane drugie demo. Wakacje 1996 r. to bardzo pracowity i udany okres w dotychczasowej historii zespołu. Niemal jednocześnie zagrał na dwóch prestiżowych festiwalach: FAMA w Świnoujściu oraz w Węgorzewie. Tego samego lata muzycy "zaliczyli" jeszcze Przystanek Olecko oraz bardzo dobrze przyjęty koncert w trzeciej już z kolei edycji festiwalu gotyckiego w Grodźcu. Ten ostatni występ obserwowała wysłanniczka Metal Mind Productions i już pod koniec miesiąca (sierpień '96) zespół miał podpisany kontrakt i przystąpił do nagrywania płyty we wrocławskim studio "Fonoplastykon".

Wkrótce po premierze "Kalpa Taru" zespół zagrał udaną trasę koncertową z angielską legendą rocka progresywnego, zespołem Pendragon. Kolejnym występem dla paru tysięcy widzów był koncert w Krakowie, w Hali Wisły gdzie zespół poprzedzał Mercyful Fate i King Diamond. Okazało się, że obawy muzyków przed występem przed ortodoksyjnie metalową publicznością były nieuzasadnione. W tym samym roku muzycy aż dwa razy mieli możność występowania na scenie katowickiego Spodka, za każdym razem przed parotysięczną publicznością. Pierwszy z tych koncertów to majowa Metalmania wraz z Tiamat, Samael, Anathema, The Gathering, a drugi w październiku tego roku na Metal Hammer Festival, którego gwiazdą był jeden z najpopularniejszych zespołów z kręgu mocnego rocka, Megadeth.

Przed nagraniem kolejnej płyty doszło do zmiany składu zespołu: perkusistę, Tomka Wieczorka zastąpił, znany z wcześniejszych występów z Firebirds, Maciek Kaźmierski. Muzycy przystąpili do komponowania nowego materiału (kilka utworów zostało zaprezentowanych podczas koncertów promocyjnych). Płyta o równie tajemniczym co debiut tytule "Meren Re" ukazała się niemal dokładnie w rok po wydaniu pierwszego albumu. Również temu wydawnictwu towarzyszą dobre recenzje większości krytyków i słuchaczy, według których potwierdziła ona opinię, że Moonlight jest jednym z nielicznym, jeżeli nie jedynym, zespołem potrafiącym stworzyć niebanalną muzykę z połączenia art rocka, metalu i gotyku.

Zespół po raz trzeci wszedł do studia, aby zarejestrować kolejny materiał o tytule "Inermis" (premiera w 1999 r.). Został też nakręcony profesjonalny teledysk do utworu "Flos". Wersja "Enjoy The Silence" Depeche Mode nagrana na "Inermis" znalazła się na składance poświęconej Depeche Mode obok takich wykonawców jak Maciek Maleńczuk, Blenders, IMTM, Hedone.

Później co roku do sklepów trafiały kolejne wydawnictwa spod znaku Moonlight "Floe" (2000), "Yaishi" (2001, przed jego zarejestrowaniem odszedł basista Paweł Gotłas, którego zastąpił Michał Podciechowski) i nagrany podczas jubileuszowego występu z okazji 10-lecia grupy "Koncert w Trójce" (2001). "Yaishi" i o rok późniejsza "Candra" ukazały się także w angielskich wersjach.

Rok 2002 upłynął na pracy nad nową płytą. "Candra" była promowana przez trasę Dark Stars Festival 2002, podczas której czołówka szeroko rozumianego polskiego gotyku (Moonlight, Artrosis, Fading Colours, Delight, Desdemona) odwiedziła 8 miast w Polsce. Pod koniec roku pojawiły się informacje o zakończeniu działalności grupy. Spowodowane one były rozstaniem z Potaszem, który później założył formację Heal. Na szczęście dla fanów zespołu, zawirowania okazały się jedynie czasowe i Moonlight kontynuował działalność.

W kwietniu 2003 Moonlight miał okazję wystąpić przed mistrzami rocka progresywnego, czyli Areną, Johnem Wettonem i Jadis. Miesiąc później na rynku pojawiła się płyta "Moonlight", zawierająca wczesne utwory z dorobku grupy, jednak nagrane ponownie. Dotychczas można było je dostać jedynie na kasecie. W listopadzie Moonlight po raz drugi wystąpił na trasie koncertowej "Dark Stars Festival" (razem z m.in. Closterkeller i Delight), która wiodła przez 17 miast w całej Polsce.

W maju 2004 roku ukazała się płyta "Audio 136", na której zadebiutował Andrzej "Gienia" Markowski, znany z grupy Funny Hippos. Wśród autorskich utworów zespołu można także usłyszeć przeróbkę słynnej "Kołysanki" Krzysztofa Komedy z filmu "Dziecko Rosemary". Miesiąc po premierze Moonlight poprzedzał grupę Deep Purple na ich dwóch koncertach w Polsce (Szczecin i Warszawa) i formację Anathema. "Gienia" nie zagrzał zbyt długo miejsca w zespole - zastąpił go Kuba Maciejewski. Na przełomie października i listopada Moonlight (w towarzystwie grup Closterkeller, Delight, Darzamat, Cemetery Of Scream, Via Mistica i Desdemona) wziął udział w trzeciej edycji trasy "Dark Stars Festival".

Już z nowym klawiszowcem Moonlight nagrał kolejną płytę "Downwords" (premiera pod koniec października 2005 r.), na której grupa rozwinęła muzyczne wątki z "Audio 136". Na przełomie listopada i grudnia grupa razem z Dive 3d zagrała trasę pod szyldem "Bomb Your Ears".

W czerwcu 2006 roku perkusistę Maćka Kaźmierskiego zastąpił Biały, znany z grupy Body Mind Relation. Z nim w składzie Moonlight nagrał 11 płytę "Integrated In The System Of Guilt" (premiera 13 listopada 2006 roku). Na tym albumie po raz pierwszy w historii Moonlight znalazł się śpiewający gość: Adam Sypuła, znany z grupy PtakY i Ctrl-Alt-Del.

Krótko po premierze "Integrated In The System Of Guilt" doszło do kolejnej zmiany perkusisty - Białego zastąpił Bolek Wilczak, znany z gry z grupami Contra i Zalef, dowodzoną przez laureata drugiego "Idola" Krzysztofa Zalewskiego.

"Gienia" odnalazł się jako basista Flapjack i reagge'owego Tumbao (na niektórych koncertach w chórkach śpiewała tam Konarska). Występował także jako muzyk Funny Hippos, Apteki i ostatnio grupy Ocean.

Basista Michał Podciechowski występuje równolegle z poznańskim zespołem Candida (w jego składzie są muzycy znani z Armii i Headhunters), który pod koniec 2005 roku wydał debiutancką płytę "Meta".

Perkusista Maciek Kaźmierski występuje w folkrockowej grupie Emerald, porównywanej do legendarnych The Pogues.

(Źródło: MMP, uzupełnienia własne)

Artyści powiązani

Najlepsze tematy