Reklama

Jubileuszowy Unsound w Krakowie pod hasłem "The End"

Znamy pierwszych wykonawców 10. edycji Unsound w Krakowie. Światowe premiery, zaskakujące wspólne projekty, wyjątkowe wydarzenia!

Rok 2012 oznacza dziesięciolecie festiwalu Unsound w Krakowie. Tegoroczna edycja odbędzie się w październiku pod tajemniczym hasłem "The End".

Z okazji dziesiątych urodzin organizatorzy zaprosili do Krakowa artystów, którzy występowali u nas w przeszłości. Tym razem przygotują projekty specjalne na niespotykaną skalę. Pojawią się również zaskakujące debiuty, prezentacje labeli i inne atrakcje, do których Unsound - w swojej krakowskiej i nowojorskiej edycji - zdążył przyzwyczaić.

Z przyjemnością ogłaszamy, że aTelecine (Los Angeles) wybrali Kraków jako miejsce swojego światowego debiutu na żywo. Grupa składająca się z Sashy Grey, Pablo St. Francisa, Iana Cinnamona i Anthony'ego D'Juana wydaje w Dais Records i Pendu Sound (Nowy Jork). Inspirację czerpią z industrialu lat 80. i brzmienia takich grup jak Throbbing Gristle, Coil i Nurse With Wound, jednak zachowują przy tym własne brzmienie. FACT chwalił album aTelecine z 2011: "'A Cassette Tape Culture' to bezkompromisowe i odważne wydawnictwo, osiągnięcie godne podziwu". Według Boomkat, aTelecine to "jedno z najciekawszych, najmroczniejszych zjawisk na odrodzonej scenie DIY/Darkwave".

Reklama

Wiosną 2012 Tim Hecker i Oneohtrix Point Never - gwiazdy sceny eksperymentalnej - rozpoczęli wspólne nagrania w Mexican Summer na Brooklynie. Rezultatem sesji była pierwsza płyta z serii studyjnych improwizacji pod szyldem SSTUDIOS, które będą ukazywać się nakładem Software. Pomysłodawcami cyklu są Daniel Lopatin (OPN) i C Spencer Yeh. Jednak jeszcze przed wydaniem płyty Hecker i Oneohtrix Point Never zaprezentują - po raz pierwszy na świecie - nowy materiał na żywo.

"Trinity" to wspólny projekt Lustmorda i Biosphere'a, powstały na specjalne zamówienie Unsound. Muzyka i wizualizacje autorstwa MFO są ilustracją opowieści o testach broni jądrowej na pustyni w Nowym Meksyku. Lustmord i Biosphere na początku 2012 roku zbierali nagrania terenowe w White Sands Missile Range i Los Alamos. Utwór miał swoją premierę na festiwalu Unsound New York. Według The New York Times, "Lustmord i Biosphere to pokrewne dusze, mistrzowie złowieszczego ambientu: ich muzyka jest wszechogarniająca, ciemna, powolna. 'Trinity' wypełnia przestrzeń tektonicznymi grzmieniami i narastającym świstem, nawałnicą przerywaną chwilami ciszy, dźwiękami syren, klaustrofobicznymi elektronicznymi i orkiestrowymi akordami...".

W Krakowie odbędzie się europejska premiera utworu. Warto przypomnieć, że to z okazji Unsound udało się namówić Lustmorda na drugi w ciągu trzydziestu lat występ na żywo. Właśnie wtedy poznał on Biosphere'a.

Miniony rok był pasmem sukcesów dla Julii Holter. Są ku temu powody: jej album z 2011, "Tragedy", doczekał się kontynuacji w postaci równie wspaniałego "Ekstasis". Obie płyty udowadniają, że Julia jest jedną z najbardziej wyrazistych i obiecujących kompozytorek, a jej autorska wersja muzyki pop jest złożona i nasycona eksperymentami. Julia Holter wystąpiła z recitalem fortepianowym na Unsound New York. Teraz będzie miała okazję zaprezentować swoje kompozycje publiczności w Krakowie.

Sensacyjnie zapowiada się koncert V/VM - najbardziej kontrowersyjny ze wszystkich projektów Leylanda Kirby'ego (The Caretaker). Poza spontanicznym występem w Madrycie w 2010, gdy cała Europa pokryła się pyłem z islandzkiego wulkanu, V/VM nie widziano na scenie od 2006 roku. Ich zła sława jednak nie ucichła i w Sieci wciąż można natrafić na poharatane, upiorne, zdeformowane i lekceważące prawa autorskie miazmaty na bazie przebojów Chrisa de Burgh, Johna Lennona i Robbiego Williamsa. Dawniej V/VM słynęli z występów pełnych hałasu i rzezi na muzyce pop, bogatych w świńskie maski i akty samookaleczenia. Leyland Kirby zapowiada, że występ na Unsound będzie "łabędzim śpiewem" V/VM, co może oznaczać dla projektu również rychły koniec, gdyż Leyland Kirby zamierza prowadzić życie bezpieczniejsze dla kości i stawów.

"The End" dopiero się rozpoczyna. Kolejnych artystów, którzy wystąpią na festiwalu poznamy w najbliższych tygodniach. Ponieważ Unsound nie jest zwyczajnym festiwalem, koncerty będą odbywać się w nietypowych miejscach - XVI-wiecznym kościele, zabytkowej synagodze czy poprzemysłowych halach.

Unsound Festival odbędzie się w dniach 14-21 października.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Kraków | The End | festiwal | Unsound
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy