To najlepszy polski teledysk tego roku. Jury zdecydowało

6. edycja jedynego w Polsce festiwalu wideoklipów przeszła do historii. Jury w składzie: Bovska, Helena Ganjalyan, Maciej Aleksander Bierut, Filip Załuska i Michał Jankowski zdecydowało, że najlepszym polskim teledyskiem 2023 jest klip autorstwa Nikodema Marka i Kuby Wójcika do utworu "Fifi Hollywood" Darii Zawiałow. Kto wygrał w pozostałych kategoriach?

Teledysk Darii Zawiałow "Fifi Hollywood" został doceniony przez jury
Teledysk Darii Zawiałow "Fifi Hollywood" został doceniony przez juryKarol Gustavv Małeckimateriały prasowe

PL Music Video Awards to jedyne w Polsce wydarzenie w całości poświęcone wideoklipom. "Jesteśmy dumni, że dzięki nam Łódź stała się stolicą polskiego wideoklipu i miejscem spotkań twórców oraz miłośników wideoklipów. Twórcy cieszą się z nominacji i przyznanych przez jury nagród" - mówi Wojtek Augustyniak, organizator festiwalu.

W tej edycji zgłoszono w sumie 963 teledysków, a to oznacza o ponad 400 klipów więcej niż rok temu. Wyniki obrad Jury zostały ogłoszone podczas uroczystej gali w Monopolis prowadzonej przez Paulę Jeronim i Maxa Kapłona. Motywem przewodnim były lata 90.

Zdobywcy Grand Prix poza statuetką otrzymali również nagrodę o wartości 10 000 zł w postaci opłacenia części kosztów produkcji kolejnego teledysku.

Zwycięzcy 6. edycji PL Music Video Awards

- Grand Prix - Nikodem Marek, Jakub Wójcik za teledysk "Fifi Hollywood" Darii Zawiałow - za świetnie zobrazowaną emocję tęsknoty za czymś trudnym do uchwycenia w słowach, podejrzaną okiem kamery w sposób niewymuszony i lekki, a jednocześnie wciągający. Za świetne zdjęcia, casting i spójność z muzyką i tekstem;
Alternatywa - Dawid Misiorny & Tymon Nogalski za teledysk "Do widzenia" Zdechłego Osy i Brodki - za oryginalne podejście do narracji wizualnej wykorzystującej motyw upozorowanej filmowej stopklatki. Za oryginalne pokazanie zderzenia dwóch scenicznych osobowości Brodki i Zdechłego Osy - ich estetyk, stylu i podejścia do grania muzyki;
Dance/Electronic - Mikołaj Rudyk, Jakub Polaczyk za teledysk "My Devils" naked relaxing - drapieżność to siła, energia i moc, której nie można zignorować. Jury doceniło nie tylko oryginalność formy, która ukazuje znane motywy w nowy sposób, ale również aspekt użycia AI, który stanowi integralną część historii, a nie jest tylko efektem. To dzieło, które pulsuje intensywnością i zostaje w pamięci;
Hip-hop - Krzysztof Kiziewicz za teledysk "Bym poszedł" Łony, Koniecznego i Krupy - za wykorzystanie nieszablonowego tematu do gatunku muzycznego, który zwiększa głębię przekazu utworu, za prawdę życia codziennego i ludzkie podejście, za użyczenie sceny i pokierowanie światła reflektorów na tych, którzy są w nim rzadko;
Pop - Nikodem Marek, Jakub Wójcik za teledys "Fifi Hollywood" Darii Zawiałow - za uchwycenie czegoś niezwykle ulotnego - momentu bycia poza czasem i miejscem, za zabranie nas do ciekawie utkanego świata, który wzbudza pragnienie bycia tam z bohaterami, pragnienie swobody; za klimat, feeling, zmysłowość, nienachalność i lekkość. Za sznyt operatorski, piękne kolory i dopracowane kadry;
- Rock i Ostre Brzmienia - Dariusz Szermanowicz za teledysk "Once Upon A Pale Horse" Behemotha - za bardzo wysoki poziom wizualny, który konsekwentnie realizuje od lat identyfikację wizualną najlepszej grupy heavymetalowej na świecie.
Extra - Mateusz Miszczyński za teledysk "Don't Break My Heart" Hani Rani - za oszczędną, minimalistyczną formę, refleksyjność i pozostawienie przestrzeni dla wyobraźni widza, za czułość względem bohaterki. Za konsekwentnie budowany język reżysera i operatora;
Mikrobudżet - Gomie The Homie, Kamili Cesarskiej i Weroniki Biniek za teledysk "Ej stop" Odysa - za dystans, poczucie humoru, wyczucie stylu i konsekwentną realizację całości, mimo skromnych możliwości finansowych;
Animacja - Kamil Wójcik za teledysk "Ryż i kurczak" BLITZED - za wspaniałe wykorzystanie wymierającego gatunku ręcznie rysowanej animacji i oryginalną estetykę, za błyskotliwe poczucie humoru, które ukazuje się też na drugim i trzecim planie, za kinetyczną energię opowiadanej historii, którą nie ustępuje ani na krok żywiołowej muzyce;
Ważny Przekaz - Stefan Łazarski za teledysk "Jaguary" Zero89 - twórcy w filmowej, bardzo realistycznej i niemal dokumentalnej formie pokazali świat funkcjonujący obok nas w ukryciu. Jego brutalność i bezwzględność. Bolesny obraz pozostający długo w pamięci - bardzo mocny przekaz;
All Around the World - Gregory Ohrel za teledysk "Nsera" Fatoumata Diawara - jury doceniło pracę, w której w nowoczesnej formie, budując sugestywne metafory, twórca ukazuje, że relacje między Afryką i Zachodem, między kulturą masową a rdzenną tradycją pozostają oparte na jawnej i ukrytej przemocy. Trafny dobór środków i wizualne piękno teledysku wyostrza krytyczny przekaz;
Nagroda Publiczności - Kamil Wójcik za teledysk "Ryż i kurczak" BLITZED.

PL Music Video Awards to też warsztaty

PL Music Video Awards to też spotkania i panele dyskusyjne z profesjonalistami z branży. Festiwal otworzył panel "Kolorowe sny lat 90. Retro Rewind" Romana i Wojciecha Przylipiaków. Masterclass i warsztaty prowadzili: Bartłomiej Topa, Igor Kaczmarek, Marek Skrzecz, Jarosław Szoda, Konrad Mikołajczyk i Karol Brzeziński z Film Produkcja oraz jurorzy: Maciej Aleksander Bierut, Filip Załuska, Helena Ganjalyan i Bartek Szpak. Tradycyjnie, jak co roku, nie zabrakło też Nocy Polskich Wideoklipów, czyli pokazu nominowanych teledysków.

Organizatorem festiwalu PL Music Video Awards jest Fundacja Inicjatyw Kulturalnych "Plaster".

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas