Kobieca Transsmisja: Punkowe anarchistki i kobiety biznesu
Punkowe anarchistki i kobiety biznesu, folkowe diwy i rapujące dziewczyny ulicy, spokojne songwriterki oraz zwariowane gitarzystki i eksperymentatorki - wszystkie pojawią się w Krakowie na czwartym festiwalu Kobieca Transsmisja.
Jeden z najciekawszych w Polsce festiwali prezentujących różne dziedziny sztuki tworzonej przez kobiety odbędzie się w dniach 13-23 listopada. W programie znajdą się koncerty, warsztaty, pokaz kobiecego kina, performance, a także - po raz pierwszy - konferencja "Kobiety w Biznesie. Lokalne wyzwania, europejskie szanse" pod patronatem Przewodniczącej Rady Miasta Krakowa - Małgorzaty Jantos. Ważnym elementem festiwalu znów będą warsztaty, m.in. wokalny, free style rappingu czy masażu.
Kobiecą Transsmisję gościć będą najlepsze krakowskie kluby, kina i galerie, m.in. Kot Karola (ostatnio otrzymał nagrodę dla najlepszego muzycznego klubu Krakowa), Rozrywki 3 czy Forty Kleparz. W tym roku Kobieca Transsmisja zagości także w Bochni w klubie Mała Czarna.
Wszystkie krakowskie koncerty są biletowane. Można kupić wejściówki na poszczególne koncerty, ale też dostępne będą karnety w cenie 60 zł.
Na wszystkich festiwalowych koncertach będzie można kupić składankową płytę, na której znajdzie się 10 utworów tegorocznych artystek.
One wystąpią podczas tegorocznej Kobiecej Transsmisji:
Ballady i Romanse (Warszawa)
Duet sióstr Wrońskich, Zuzanny (autorki tekstów) i znanej z Pustek Basi, jest jedną z sensacji przełomu dziesięcioleci. Zuza pisze świetne teksty, Basia śpiewa, obie komponują. Zabłysnęły płytą "Ballady i romanse" nagraną w... kuchni Zuzy. W nagraniach piosenek brały udział również sprzęty domowe. 2011 rok przyniósł płytę "Zapomnij", tym razem nagraną w prawdziwym studiu nagraniowym. Na scenie pomagają im koledzy, m.in. z Pustek.
Drekoty (Katowice, Gorzów Wlkp., Warszawa)
16 listopada, a więc w dniu koncertu na "Kobiecej Transsmisji", ukaże się ich debiutancki album "Persentyna", jedna z najbardziej oczekiwanych polskich premier końca roku. Drekoty istnieją od 2011 r., ale mają już na koncie sukcesy - nagrodę na Festiwalu Gramy 2011, a ich nagrania ukazywały się na kompilacjach "Offensywa 2" i "Sealesia 2". Na czele zespołu stoi perkusista i pianistka Ola Rzepka (wcześnie współpracowała m.in. z Budyniem, Pogodno czy The Complainer), a grupę współtworzą Magda Turłaj (klawisze, skrzypce, wokal) i Zosz Chabiera (skrzypce, wokal).
Zobacz teledysk "Za" z debiutu Drekotów:
Elda's Curvas Peligrosas (Praga)
Naprawdę nazywa się Eliška Kohoutová i jest rodowitą Prażanką. Jest samowystarczalna - pisze teksty, śpiewa i gra na gitarze. Ma na koncie debiutancką płytę "Elda's Expeat Expirience" wydaną w 2010 r. Swoją muzykę określa jako połączenie alternatywny, akustycznego rocka z domieszką punka, folku, grunge'u i bluesa. W tekstach prowadzi dialog wewnętrzny i rozmawia ze światem i Bogiem o miłości, nienawiści i nonsensach współczesnego świata. Jest też instruktorką w czeskiej edycji Rock Camp For Girls.
Goldner Anker (Drezno)
Wybuchowa mieszanka indie-noise-pop-punk-thrash-rockowa z Drezna. Połączenie kobiecej witalności (charyzmatyczna Claudia Muntschick śpiewa i gra na gitarze, a w perkusję bije Lena) z męską siłą (za struny basu szarpie Jörg Malchau). Trio ma na swoim koncie dobrze przyjętą płytę "dto" wydaną w tym roku. Do tej pory Goldner Ankel dał około dwustu koncertów w Niemczech, Czechach i Austrii.
Iva Nova (St. Petersburg)
Inspirują się słowiańską muzyką ludową, ale nadały jej osobisty charakter. Te panie grają bardzo mocno i dlatego nie oczekujcie, tradycyjnego rosyjskiego folku. Ich ekspresja dźwięku jest dziewczęca i zabawna, ale też kobieca i dumna. Kiedy akordeonistka uderza w klawisz, sprowadza sen o rosyjskiej wsi, a gdy jedna z gitarzystek uderza w strunę przenosi nas z powrotem do wielkiego miasta. Dziewczyny twórczo eksperymentują z innymi stylami. Ich koncert to mieszanka utworów lirycznych i wybuchowych. Od 2002 roku jeżdżą po Rosji i całej Europie.
Joanna Słowińska & Wojtek Fedkowicz Noise Trio w projekcie "Fonoplatikon" (Kraków)
Pierwsza dama polskiego folku, zainspirowana polską i słowiańską muzyką tradycyjną we współpracy z Fedkowicz Noise Trio, jedną z najciekawszych awangardowych formacji młodego pokolenia. Zderzenie pierwotnej energii wokalnej z elektronicznym i drum'n'bass'owym brzmieniem. Teksty współczesne i tradycyjne. Kompozycje autorskie i obrzędowe pieśni rytualne. Puls tradycji, energia nowych technologii.
Lucrecia Dalt (Barcelona)
Z zawodu jest geotechnikiem, z zamiłowania twórczynią surrealistycznych impresji muzycznych. Jest wschodzącą gwiazdą sceny barcelońskiej. Debiutowała albumem "Congost" w 2011 r . Niedawno wydała drugą płytę "Commotus" (po łacinie oznacza "zaniepokojony"), na której przeważają minimalistyczne i niepokojące kompozycje napędzane przez emocje związane z kryzysem, jaki dotknął Hiszpanię. Na scenie pojawia się tylko w towarzystwie komputerów, sampli, mikrofonu i gitary.
Maja Kleszcz i Wojciech Krzak (Warszawa)
Poznali się 10 lat temu w Kapeli Ze Wsi Warszawa. Z zespołem zjeździli niemal cały świat występując na tak renomowanych scenach jak Roskilde czy Glastonbury. Byli odpowiedzialni za płytę "Infinity", która zdobyła Fryderyka. W 2005 roku stworzyli IncarNations. Jako InvarNation mają na koncie płyty "Radio Retro" (2010) i "Odeon" (2012). Pierwszą "Polityka" uznała "płytą roku", druga stałą się jednym z największym muzycznych wydarzeń roku obecnego. Na obie płyty teksty napisał Bogdan Loebl, legendarny poeta zespołu Breakout. Występ na Transsmisji jest pierwszym oficjalnym koncertem Mai Kleszcz w Krakowie.
Mary Ocher (Berlin)
Moskwiczanka z urodzenia, mieszkanka Berlina z wyboru. Songwriterka, reżyserka, fotografka, poetka. Przygodę z muzyką zaczynała jako jedenastolatka. Z grupą Mary and The Baby Cheeses zjeździła całą Europę, ale preferuje występy solowe. W 2008 roku nagrała płytę "War Songs" z trzynastoma apokaliptycznymi folkowymi pieśniami o wojnie i dyskryminacji.
Miraż (Warszawa)
Dziewczęcy zespół powstały dwa lata temu, zawiązany z czystej chęci grania z dziewczynami. Muzykę można określić mianem szybkiego, lecz melodyjnego punk rocka z domieszką disco. Teksty są mocno polityczne i zaangażowane społecznie, poruszają problematykę genderową, praw kobiet, praw zwierząt, mają przekaz antyfaszystowski. Członkinie zespołu biorą czynny udział w różnych grupach i kolektywach takich jak chociażby skłot "Zakaźny" czy kolektyw UFA.
Paulina Bisztyga (Kraków)
Charyzmatyczna i nietuzinkowa. Poetka, malarka, kompozytorka, pieśniarka, dziennikarka (pracuje w Radiu Kraków), organizatorka (współtworzy Kobiecą Transsmisję). W każdej z dziedzin odnosiła sukcesy - zdobyła m.in. Nagrodę Artystyczną Miasta Torunia im. Grzegorza Ciechowskiego czy stypendium im. Marka Grechuty. Ma na koncie trzy płyty "Nie ma co się bać" (2000), "Proste jest prawo miłości" (2007) i "... z miłości" (2009). Od pierwszej płyty towarzyszy jej wirtuoz instrumentów basowych - Roman Ślazyk. Dlatego też na albumie "... z miłości" znalazły się utwory stworzone tylko za pomocą ludzkiego głosu i instrumentów basowych.
Pochwalone (Polska)
Wspólnota doświadczeń, bunt przez pokolenia, moce, niemoce, darcie pierza, kluby i igraszki. Baby, feministki, matki i singielki, podlotki i wiedźmy, dzieweczka z laseczka, ochrypła kukułeczka - one z XIX-wiecznej wsi, one z ursynowskiego bloku - razem! Niech będą pochwalone! Grają lirycznie i romantycznie. Czasami czadowo i transowo. W kolektywie są weteranki scen (m.in. Małgorzata "Tekla" Tekiel z Pudelsów, Będzie Dobrze i Deutera), nowicjuszki, prowincjuszki i jeden przyjaciel. Zadebiutują w Warszawie kilka dni wcześniej, ale na Transsmisji dadzą drugi koncert w swojej historii.
Translola (Kraków)
Mieszanka rock'n'rollowego temperamentu i słowiańskiej wrażliwości. Istnieją od 2008 roku i właśnie wydały swoją debiutancką płytę. Oczywiście również znalazły się na niej piosenki Janki Diagilewej, niezależnej rosyjskiej poetki i pieśniarki, którą Translola uwielbia i promuje w naszym kraju. Przez cztery lata dziewczyny dały około dwustu koncertów, nie tylko w Polsce, ale też w Niemczech, Irlandii i w Rosji. Liderką jest Ewa Langer, współtwórczyni Kobiecej Transsmisji.
You're Only Massive (Waterford, Berlin)
Ten elektroniczno-eksperymentalny duet z Irlandii powstał w 2007 roku, ale od 2008 roku rezyduje w Berlinie. W ich muzyce znajdziemy elementy hip hopu i alt rocka, electro i popu. Recenzenci o ich debiutanckim wydawnictwie "The Fourth Quarter Mixtape vol I & II" pisali, że innowacyjne, z niewiarygodnym i elegancko rapującym wokalem oraz pomysłowym brzmieniem i świetnymi beatami.
Valleys (Montreal)
Kanadyjskie trio śmiało eksperymentuje łącząc sprzężone dźwięki gitary, łagodnie grające w tle klawisze i, czasami, upiorny wokal w jedyny swego rodzaju psychodeliczny, melancholijny folk. Grupa występowała razem z Fleet Foxes, Yeasayer czy MGMT i jest coraz bardziej znana w Kanadzie. W Krakowie wystąpi podczas koncertu organizowanego wspólnie przez Koło Naukowe Amerykanistyki UJ i Kobiecą Transsmisję.
Zobacz zapowiedź czwartej edycji Kobiecej Transsmisji: