Threshold

Threshold
pochodzenie
Wielka Brytania
3,0
Oceń
Głosy
16

Biografia

Nazywani "brytyjskimi królami prog metalu". Występują w składzie - Damian Wilson(wokal), Karl Groom (gitara prowadząca), Richard West (klawisze), Steve Anderson (gitara basowa), Johanne James (perkusja) oraz Pete Morten (gitara).

Formacja została założona w 1988 roku w angielskim Surrey. Początkowo grała covery z repertuaru grup - Testament oraz Ratt. Z czasem jednak muzycy rozpoczęli pracę nad materiałem autorskim. W 1992 roku podpisali pierwszy kontrakt płytowy. Gdy w składzie znaleźli się wokalista Damian Wilson (Star One, Rick Wakeman), gitarzyści - Karl Groom i Nick Midson, basista Jon Jeary oraz Tony Grinham, można było pomyśleć o nagraniu pierwszego utworu, którym była kompozycja "Intervention". Została wydana na holenderskiej składance z rockiem progresywnym. Niedługo potem formacja została wzmocniona klawiszowcem Richardem Westem.

Rok później muzycy wydali swój debiutancki longplay "Wounded Land", dla którego nazwy oraz elementów w warstwie tekstowej inspiracją stała się powieść Stephena R. Donaldsona. Ponieważ Wilson nie był w stanie pojechać z grupą w zaplanowaną trasę koncertową, postanowiono zastąpić go Glynnem Morganem, który na kolejnej płycie "Psychedelicatessen" (1994) śpiewał już na prawach regularnego członka formacji.

Cały następny rok muzycy spędzili na europejskim tournee, z którego zapis ukazał się potem w formie krótkiego albumu "Livedelica".

Przed nagrywaniem materiału na kolejny album - grupa postanowiła zrobić sobie przerwę. W tym czasie Morgan oraz perkusista Jay Micciche założyli zespół Mindfeed, a Threshold zaprosił ponownie do studia Damiana Wilsona, z którym zarejestrował materiał, wydany w 1997 roku pod tytułem "Extinct Instinct". Niedługo potem formacja ruszyła w trasę koncertową, na której była supportowana przez grupę Enchant. Dodatkowo na scenie wspomagał ich perkusista Johanne James - obecnie grający już w podstawowym składzie formacji.

W pracy nad nowym materiałem ponownie zabrakło Wilsona, więc do składu powołano Andrew "Maca" McDermotta i w tym ustawieniu nagrano kolejny longplay "Clone" wydany w 1998 roku.

Trzy lata później do sklepów trafiła ich kolejna płyta - "Hypothetical", a fani mogli się przekonać, jak James świetnie zasymilował się z zespołem. W 2002 roku grupa wydała następny w dyskografii longplay "Critical Mass".

Tymczasem w 2003 roku doszło do nowych przetasowań personalnych - skład opuścił basista Leary, a jego miejsce zajął Steve Anderson. Był to również okres, gdy formacja postanowiła wydać swoje pierwsze trzy albumy w wersjach zremasteryzowanych i poszerzonych o nagrania bonusowe. Jakby idąc za ciosem, w sierpniu 2004 roku muzycy zaprezentowali nowy długogrający materiał - "Subsurface".

Mimo dość napiętego grafiku i owocnej sprzedaży, pomiędzy członkami zespołu a wytwórnią zaczęło dochodzić do coraz większych rozbieżności. Dwa lata później rozstanie z InsideOut Music stało się faktem. Threshold zaś podpisał nowy kontrakt z Nuclear Blact Records. Pod tymi skrzydłami, w 2007 roku wydano płytę "Dead Reckoning". Wydawnictwo do czasu premiery funkcjonowało pod roboczą nazwą "Pilot In The Sky Of Dreams", będącym równocześnie tytułem przebojowego singla, umieszczonego w efekcie na płycie. Kompozycja ta znalazła się również na ścieżce dźwiękowej do obrazu fantasy "In the Name of the King: A Dungeon Siege Tale". Był to równocześnie pierwszy przypadek, by utwór zespołu pojawił się w filmie. Jak dotąd "Dead Reckoning" to największy sukces w dorobku Brytyjczyków.

W lipcu dotychczasowy wokalista Mac pożegnał się z grupą, a do składu po raz trzeci wrócił Damian Wilson. Od tego momentu muzyków wspiera produkcyjnie Karl Groom, mający na swoim koncie współpracę z między innymi Johnem Wettonem oraz formacją Pendragon.

Tymczasem cztery miesiące później, była już wytwórnia, InsideOut Music wydała składankę z największymi przebojami Thresholdu. Dwupłytowa kompilacja została nazwana "The Ravages of Time".

W swoim brzmieniu z powodzeniem łączą mocne riffy gitarowe i rozbudowane partie klawiszowe z sekcją rytmiczną, opartą na zmiennym rytmie perkusji oraz programowym basie. Teksty natomiast oscylują wokół sensu życia, wiary, rozwoju nauki, polityki oraz ostatnio popularnej kwestii ochrony środowiska i szeroko pojętej ekologii.