Pustki

Pustki
data powstania
1999
pochodzenie
Polska
3,2
Oceń
Głosy
118

Biografia

Grupę stworzyli Radek Łukasiewicz i Janek Piętka, jedyni w zespole mieszkańcy Ostrówka. Chodzili do tej samej podstawówki i liceum od dawna grywali razem, jednak dopiero latem 1998 r. postanowili założyć zespół "na poważnie". Do wspólnych prób zaprosili perkusistę, Grześka Śluza, który z Radkiem grał przez wcześniejszy rok w warszawskim zespole Art Brut.

Najlepszym miejscem na próby okazała się, znajdująca się na podwórku domu Radka komórka, zwana przez wszystkich Pustkami. Wszyscy zgodnie stwierdzili, że słowo jest na tyle enigmatyczne i wieloznaczne, że bardzo dobrze nadaje się na nazwę zespołu. W ten sposób nazwa rupieciarni stała się nazwą zespołu, a sama rupieciarnia po sporych modyfikacjach - idealną salą prób i, wkrótce, studiem.

Próby okazały się bardzo owocne, gdyż już po sześciu tygodniach zespół nagrał (oczywiście w Pustkach) swoje pierwsze demo. W sesji wzięli również udział klawiszowiec Łukasz Nowak, oraz Milena Łukasiewicz, obsługująca instrumenty perkusyjne. Pierwsze utwory Pustek spotkały się z bardzo gorącym przyjęciem, czego efektem były m.in. artykuły w pismach "Machina", "City Magazine", "Gazeta Wyborcza", liczne wywiady radiowe i dla portali internetowych.

Znaleźli się chętni na wydanie muzyki Pustek: nagranie "Everybody Must Get Stoned" trafiło na składankę pisma literackiego Pawła Dunin-Wąsowicza, "Lampa i iskra Boża". Jedna z wytwórni płytowych chciała także wydać debiutancką płytę kwintetu w wersji, jaka została nagrana na demo. Zespół jednak wolał poczekać.

Po nagraniu grupę opuścił klawiszowiec i przez pewien czas koncertowała jako kwartet. Wkrótce jednak do dołączył Daniel Pigoński i stał się regularnym członkiem. Zespół rozpoczął pracę nad debiutanckim albumem. Płyta została nagrana pod koniec 2000 r., w legendarnym studiu Złota Skała. Aby uchwycić jak najwięcej charakterystycznego brzmienia Pustek, zespół zgromadził w studio tyle własnego sprzętu ile się dało: od archaicznych klawiszy i wzmacniaczy na starych odbiornikach radiowych skończywszy.

Efektem pracy był wydany w marcu 2001 r. album "Studio Pustki" (Antena Krzyku, 2001), który został bardzo pochlebnie i entuzjastycznie przyjęty przez prasę muzyczną. Niektórzy okrzyknęli płytę wydarzeniem na polskiej scenie muzyki alternatywnej. Muzykę zespołu określano jako proto - punk, albo rock garażowy, a wszystko to za sprawą nie tyle kompozycji (od zwiewnych przebojowych piosenek po improwizowane utwory instrumentalne), ile raczej sposobu jej nagrania.

Zespół został zaproszony do udziału w filmie dokumentalnym "Buntownicy i kontestatorzy", przedstawiającym warszawską scenę alternatywną. W dokumencie tym, kilkakrotnie emitowanym przez MTV, ilustracją muzyczną są utwory z debiutanckiego krążka. Andrzej Gołębnik, reżyser teatralny, zaproponował Pustkom stworzenie ilustracji muzycznej do plenerowego widowiska "Predicatorum Gedanensis", opowiadającego historię Gdańska.

Podczas godzinnego przedstawienia, które odbyło się w sierpniu 2001 r. na Rynku Dominikańskim, zespół zaprezentował utwory instrumentalne, w większości specjalnie przygotowane na tę okazję. Teledysk do utworu "Patyczak", nakręcony własnymi środkami, był emitowany przez telewizje Viva, MTV i w telewizjąch regionalnych. Był on również nominowany do nagrody Yacha 2002 w kategorii klipów alternatywnych.

Natomiast pismo "City Magazine" poprosiło zespół o nagranie utworu na składankę "Warszawa: ścieżka dźwiękowa" (Sony Music). Skomponowany specjalnie na tę płytę utwór nosił nazwę "Ujazdów". Był to jednocześnie ostatni utwór nagrany z Danielem Pigońskim, który po sesji opuścił zespół z powodów osobistych. Trzej pozostali muzycy (Milena wspomagała zespół tylko w studiu) zaczęli myśleć o nowej płycie oraz o ponownym poszerzeniu składu zespołu.

Problem rozwiązał się sam, gdy na koncert tria we Wrocławiu przyszedł Filip Zawada, znany z zespołów AGD i Saksofonowe Ptaki. Już w następny weekend po spotkaniu przybył na próbę, a zespół rozpoczął najbardziej twórcze próby w swojej karierze.

Jednym z występów w nowym składzie był występ na żywo w programie Kuby Wojewódzkiego, podczas którego Pustki wykonały jeden z najnowszych utworów. Gospodarz programu zapowiedział grupę w następujący sposób: "Póki będą w Polsce zespoły, które grają na żywo tak jak Pustki, polska muzyka nie zginie".

Rok 2003, mimo iż nie było dużo słuchać o zespole, był dla Pustek bardzo pracowity i udany. Na wiosnę grupa zagrała sporo koncertów, powstało dużo nowego materiału, z którego większość trafiła na kolejny album, ukończony w lipcu. Utwory grupy pojawiły się na składankach: "Święty Szczyt", "Tribute to Kryzys" i "Kuba Wojewódzki Music Show" (premierowe nagranie "Right Action").

Album "8 Ohm" trafił do sklepów w kwietniu 2004 roku. Poprzedził go singel "Wszystko jest nieczytelne". Obok stałych członków Pustek - Radosława Łukasiewicza, Janka Piętki, Grzegorza Śluza i Filipa Zawady - gościnnie na płycie zagrali: Baśka Wrońska (skrzypce, fortepian, głos, już po sesji dołączyła do zespołu na stałe), Paweł Nowicki (wibrafon, eks-Pink Freud), Tomek Hołówka (Wiosna, saksofon barytonowy), oraz Tomek Gołębiowski (guiro) i Daniel Pigoński (Roland MS 20).

O muzyce na tym albumie zespół powiedział: "Muzyka Ściany Wschodniej powstaje gdzieś między Mazowszem a Dolnym Śląskiem. Słońce nie operuje tu mocno, a ludzie uśmiechają się sporadycznie. Nasza muzyka jest wypadkową tych wszystkich czynników pogodowo-kulturowych. Nasze piosenki są stąd. Gramy je już piątą wiosnę, nie zważając na wiatry z Północy, Zachodu czy z Południa. Pustki to Muzyka Ściany Wschodniej".

Trzecia płyta Pustek nosi tytuł "Do Mi No" (premiera 20 marca 2006 r.). Muzycy wyjaśniali, że to właśnie na tych trzech dźwiękach oparte były nagrania, które trafiły na "Do Mi No". Być może to właśnie dlatego, album jest bardziej piosenkowy, nieco w stylu twórczości Lecha Janerki. Blisko pół roku przed premierą pojawił się pierwszy singel "Telefon do przyjaciela". Kolejnymi była "Słabość chwilowa" i "Tchu mi brak". W nagraniach w studiu S-4 gościnnie uczestniczyli Maurycy Idzikowski i Michał Gidziński, którzy zagrali na trąbkach.

Oprócz muzyki wydawanej na płytach muzycy zrobili muzykę do filmów "Doskonałe popołudnie" w reżyserii Przemysława Wojcieszka, "Marco P. i złodzieje rowerów" w reżyserii Bodo Koxa oraz do radzieckiego, niemego, przedwojennego filmu "Aelita". Napisali też muzykę do spektaklu "Cokolwiek się zdarzy kocham cię" i "Osobisty Jezus", obydwa przedstawienia w reżyserii Przemysława Wojcieszka.

Latem 2006 grupa wystąpiła w Gdyni w ramach imprezy Open'er Festival.

Na początku 2007 doszło do znaczących zmian personalnych w grupie - najpierw zespół opuścił basista Filip Zawada, a kilka miesięcy później wokalista i współzałożyciel zespołu Janek Piętka. Zespół postanowił jednak kontynuować działalność, funkcję głównego wokalu przejęła Barbara Wrońska, a w maju 2007 basistą został Szymon Tarkowski, znany z takich formacji jak Wiosna czy Płyny.

Pod koniec 2007 zespół nagrał dwie piosenki na album "Wyspiański Wyzwala", słowa do utworów są wierszami Stanisława Wyspiańskiego. Album promuje utwór "Wesoły jestem", drugi utwór Pustek to "Jakżesz ja się uspokoję", do niego nagrano również teledysk.

17 października 2008 ukazała się czwarta płyta grupy zatytułowana "Koniec kryzysu", promowana singlem "Parzydełko". Materiał przyniósł grupie nominację do Paszportów "Polityki".