Reklama

Muzyka w internecie: Pomoc Komisji Europejskiej

Komisja Europejska chce zwiększyć internetową sprzedaż utworów muzycznych chronionych prawami autorskimi, dlatego zaproponowała w środę, 12 października, zainteresowanym firmom z branży uelastycznienie systemu ochrony tych praw w całej Unii Europejskiej.

W 2004 roku internetowa sprzedaż produktów muzycznych w Unii Europejskiej była osiem razy mniejsza, niż w Stanach Zjednoczonych. Cały legalny rynek muzyczny w sieci szacowany był na 330 mln dol; zdaniem Komisji, w tym roku jego wartość będzie dwukrotnie wyższa, a UE powinna nadrobić opóźnienia w rozwoju tego obiecującego sektora.

Reklama

Według ostatniego raportu Międzynarodowej Federacji Przemysłu Fonograficznego (IFPI) sprzedaż muzyki cyfrowej wzrosła trzykrotnie, z poziomu 220 mln do ok. 790 mln dolarów. Sprzedaż muzyki w sieci stanowi obecnie 6 procent ogólnej sprzedaży muzyki na świecie. Prognozy ekspertów są optymistyczne, bo rynek muzyki cyfrowej stale rośnie.

Działania Komisji Europejskiej zmierzające do zwiększenia sprzedaży sprowadzają się do ujednolicenia kwestii ochrony praw autorskich w całej Unii Europejskiej. Chodzi o to, żeby właściciele tych praw mogli je powierzyć jednej organizacji, która kontrolowałaby ich wykorzystanie. Obecnie niejednokrotnie jest tak, że dostawca internetowy, który chce mieć prawa do jednej piosenki, musi zwrócić się do 25 organizacji takich jak polski ZAIKS. Gdyby istniała tylko jedna organizacja, byłoby i taniej, i prościej.

Propozycja nie ma mocy wiążącej, bowiem nie wszystkie zainteresowane strony zgadzają się ze stanowiskiem Komisji. Część narodowych organizacji kontroli praw autorskich zaproponowała po prostu wzmocnienie współpracy, tak by każda z nich mogła udzielać licencji na repertuar innej organizacji. Z kolei firmy fonograficzne wolałyby mieć możliwość wybrania jednej organizacji, która pilnowałaby wykorzystania praw autorskich w internecie w całej UE.

Komisja zaproponowała zatem, by to właściciele praw autorskich i firmy zainteresowane ich wykorzystaniem mieli możliwość wyboru najlepszego dla siebie rozwiązania. Przyznała przy tym, że różnorodność świadczonych w internecie usług wymaga zróżnicowanego podejścia i zapowiedziała śledzenie rozwoju rynku muzycznego w internecie, a w razie potrzeby - bardziej stanowcze kroki.

INTERIA.PL/PAP

Reklama

Dowiedz się więcej na temat: tych | muzyka | muzyka. | Komisja Europejska

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama