Reklama

Justice zagra na Open'erze

Francuski duet Justice dołącza do składu tegorocznej edycji festiwalu Open'er w Gdyni.

Po białym "x" - symbolu grupy The xx, czas na kolejny symbol graficzny, tym razem "†" czyli znak rozpoznawczy duetu Justice.

Czy można wyobrazić sobie pierwszą dekadę XXI wieku bez tego zespołu? Bez ich ultra-energetycznego barokowo-popowego brzmienia; pomysłowych i często kontrowersyjnych teledysków; debiutanckiego albumu, który z miejsca wszedł do kanonu muzyki elektronicznej; czy wreszcie symbolu krzyża górującego nad publicznością z każdej sceny jaką zdobywali w ciągu ostatnich lat? Justice to zespół ważny dla całej generacji fanów i jeśli The Chemical Brothers przynieśli elektronice rock, to Justice zrobili to samo z heavy metalem.

Reklama

Gaspard Augé i Xavier de Rosnay (30 urodziny będzie obchodził kilka dni przed koncertem na Open'erze) poznali się na studiach plastycznych. Tam zrodziła się idea zespołu wyrastającego z zafascynowania pop kulturą i jej możliwościami. Od samego początku chcieli, by muzyka i image stanowiły dwa filary bytu o nazwie Justice, dlatego wszelkie wizualne i graficzne działania związane z duetem są przemyślane i dostosowane do pomysłów muzycznych. Zupełnie jak u innej tegorocznej gwiazdy Heineken Open'er Festival - Björk.

Justice na początku swojej kariery udowodnili, że w niektórych konkursach radiowych warto brać udział. Ich remiks utworu "Never Be Alone" grupy Simian zajął pierwsze miejsce i pozwolił podpisać im kontrakt z nowopowstałą wytwórnią Ed Banger Records, z którą są związani do dzisiaj, a szef labelu - Pedro Winter - jest cały czas ich menedżerem. To on, w krótkim czasie, doprowadził do sukcesu remiksu w klubach i rozgłośniach radiowych.

Nagranie znane później pod tytułem "We Are Your Friends" stało się paliwem napędzającym popularność zarówno Justice, jak i duetu z drugiej strony kanału La Manche - Simian Mobile Disco. Teledysk do tego wspólnego utworu zdobył główną nagrodę podczas gali MTV Video Awards w 2007 roku, co doprowadziło do furii Kanye Westa, nominowanego w tej samej kategorii.

Pierwszym oficjalnym wydawnictwem sygnowanym przez Justice był singel "Waters Of Nazareth" wydany jeszcze w 2005 roku. To on zdefiniował brzmienie Justice jako połączenie miażdżących popowo-barokowych melodii, mrocznych ale jednocześnie diabelnie tanecznych. Ich kumulacją stał się wydany w 2007 roku album "†". Dzięki tej płycie Justice stali się największą gwiazdą wytwórni Ed Banger i szybko zajęli miejsce ukrywających się za hełmami robotów Daft Punk. Ci ostatni, skupieni na produkcji ścieżek dźwiękowych i unikający kontaktu z mediami, walkowerem oddali pierwsze miejsce we francuskiej elektronice dwóm chłopakom, którzy w momentach pierwszych sukcesów Daft Punk chodzili do podstawówki. Nie zmienia to faktu, że oba duety się przyjaźnią.

Album "†" doczekał się nominacji do nagrody Grammy, a oficjalny singel "D.A.N.C.E." będący hołdem dla Michaela Jacksona miał szansę na statuetkę w kategorii "Best Dance Recording".

Zobacz teledysk "D.A.N.C.E.":

Wraz z wydaniem płyty Justice ruszyli w trwającą prawie dwa lata trasę koncertową. Jej część została udokumentowana przez Romaina Gavrasa i wydana jako DVD "A Cross The Universe". Obraz budził kontrowersje, bo pokazywał nie tylko fragmenty koncertów Justice, ale także pozasceniczne zachowania duetu i towarzyszącej im ekipy. Szybko jednak na internetowych forach pojawiły się informacje, jakoby dokument był przejaskrawiony i stanowił część budowania wizerunku, taką samą, jak teledysk do utworu "Stress", nieemitowany przez wiele stacji muzycznych.

W połowie 2009 roku, po sprzedaniu prawie miliona egzemplarzy debiutu i niezliczonych koncertach, Justice zniknęli z rynku muzycznego. Ich ostatnim ruchem przed przerwą był remiks utworu U2, dzięki czemu ci ostatni dołączyli do grona tak różnych artystów jak Franz Ferdinand, Daft Punk, N.E.R.D., a nawet Britney Spears i... Justice.

Pierwszym symptomem powracających po dwuletniej przerwie Justice był singel "Civilization", który nim trafił do rozgłośni i sklepów internetowych pojawił się w reklamie znanej marki odzieżowej. Kilka tygodni później Justice udzielili wywiadu, w którym podkreślali, że nadal nie potrafią grać, ale przynajmniej nauczyli się obsługiwać sprzęt i panować nad studiem, co nie było takie oczywiste podczas tworzenia debiutu. W tym samym wywiadzie poinformowali, że album "Audio, Video, Disco" przyniesie więcej żywego grania lub, jak kto woli energii stadionowych zespołów. Płyta "Audio, Video, Disco" ukazała się pod koniec października 2011 roku. Z kolei 1 stycznia podczas australijskiego festiwalu, Justice zaprezentowali nowy program i sceniczny show, z którym przyjadą do Polski na Heineken Open'er Festival 2012.

Czytaj także:

Brawo i sprawiedliwość - recenzja płyty "Audio, Video, Disco"

Zobacz nasz raport specjalny o Open'erze 2011!

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy