Reklama

Ich Troje zespołem dekady w Polsce

Ich Troje i Feel to zespoły, które w ciągu ostatniej dekady najczęściej pojawiały się na pierwszym miejscu Oficjalnej Listy Sprzedaży. W środę (13 października, przy okazji podania 500. zestawienia najlepiej sprzedających się płyt, podsumowano minioną dekadę na polskim rynku muzycznym.

Najczęściej pierwszą pozycję na liście sprzedaży Związku Producentów Audio Video OLiS zajmowali Ich Troje, Feel, Ania Dąbrowska, Leonard Cohen, Kult, Piotr Rubik i Zbigniew Książek oraz Sting.

Największą sprzedażą, w minionej dekadzie, cieszyły się albumy "Feel", "Ad.4" zespołu Ich Troje, "Po piąte... A niech gadają" Ich Troje, "Psałterz wrześniowy" Piotra Rubika oraz "Ten New Songs" Leonarda Cohena.

Ich Troje i Leonard Cohen

Wśród polskich wykonawców, w ciągu ostatniej dekady najczęściej na miejscu pierwszym plasował się zespół Ich Troje, który królował na szczycie listy 36 razy. Także zespół Feel cieszył się sporą popularnością: na miejscu pierwszym znalazł się 27 razy.

Reklama

Piosenkarka Ania Dąbrowska na pierwszym miejscu znalazła się 14 razy, a zespół Kult 12.

Największą popularnością wśród zagranicznych wykonawców cieszy się w Polsce Leonard Cohen, który na pierwszym miejscu OLiS znalazł się 13 razy. Polacy chętnie słuchają też Stinga, który królował 11 razy na liście oraz Nelly Furtado, która zanotowała pozycję pierwszą 9 razy.

Wśród najbardziej popularnych zagranicznych zespołów znaleźli się także: Katie Melua, Depeche Mode, Michael Jackson, Sade Metallica, U2 oraz Crazy Frog.

Polacy chętnie słuchają polskiej muzyki

"Zestawienia OLiS z ostatniej dekady pokazują, że Polacy chętnie słuchają polskiej muzyki. Niestety, nie odzwierciedlają tego repertuaru największe polskie stacje radiowe, w których polskiej muzyki jest bardzo mało. Na listach pojawili się również zagraniczni artyści wielopokoleniowi, tacy jak Leonard Cohen, Sting, a także gwiazdy, które mają swoich tzw. 'wyznawców', czyli bardzo mocne fankluby. Są to Depeche Mode czy U2" - skomentował Marek Sierocki.

"W zestawieniach znalazło się też sporo składanek, co pokazuje, że Polacy chętnie kupują ten rodzaj płyt. W rankingach dominuje muzyka dla dorosłej publiczności, znaczy to, że płyty kompaktowe kupują głównie ludzie powyżej 30. roku życia z zasobnym portfelem. Młodzież w większości ściąga muzykę z internetu, niestety przede wszystkim z nielegalnych źródeł" - dodał Sierocki.

Nie tylko komercja

Po analizie list OLiS, z ostatniej dekady, wynika, że Polacy nie słuchają tylko muzyki komercyjnej.

"Nie można zabronić ludziom kupowania płyt z muzyką lekką, łatwą i przyjemną. Popularnością cieszy się również wiele płyt z bardzo dobrą muzyką, taką niezwykle elegancką, jak utwory Sade, Katie Melua, Leonarda Cohena czy Stinga. To jest już muzyka najwyższych lotów. Zestawienia pokazuje także, że wykonawcy, którzy są wierni swojej muzyce i fanom, jak m.in. Raz Dwa Trzy i Anna Maria Jopek, bardzo konsekwentnie budują swoją pozycję na polskiej scenie muzycznej. Każdy ich nowy album cieszy się coraz większą popularnością" - podsumował Sierocki.

Oficjalna Lista Sprzedaży Związku Producentów Audio Video istnieje od 23 października 2000 roku. OLiS to cotygodniowe zestawienie najlepiej sprzedających się nośników muzycznych na polskim rynku, obejmujące 50 pozycji. Zestawienie kompilowane jest na podstawie danych pochodzących z 233 punktów sprzedaży detalicznej.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: Ich Troje | Leonard Cohen | Feel | zespoły
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy