Reklama

Sławomir Idziak- Biografia

Polski operator, reżyser i scenarzysta filmowy urodzony 25 stycznia 1945 roku w Katowicach. Wykształcenie zdobył w łódzkiej "filmówce". Studia ukończył w 1969 roku, choć już rok wcześniej zadebiutował jako operator w studiu filmowym Se-Ma-For, praktyki natomiast zdobył, pracując nad zdjęciami do etiud filmowych swoich kolegów.

Przez lata współpracował ze znanymi i cenionymi reżyserami z całego świata m.in. z Krzysztofem Kieślowskim ("Krótki film o zabijaniu", 1987; "Podwójne życie Weroniki", 1991; "Trzy kolory: Niebieski", 1993), Krzysztofem Zanussim (wspólnie nakręcili aż czternaście filmów), Andrzejem Wajdą ("Dyrygent", 1979r.), Michaelem Winterbottomem ("Pragnę cię", 1998) czy Taylorem Hackfordem ("Dowód życia", 2000).

Reklama

W latach 90. ubiegłego wieku zaczął też pracować w Hollywood, gdzie zasłynął zdjęciami do takich filmów, jak thriller Andrew Nicola "Gattaca - Szok przyszłości" (1997), dramat wojenny Ridleya Scotta "Helikopter w ogniu" (za zdjęcia do tego filmu był nominowany do nagrody BAFTA i Oscara), widowisku historycznym Antoine'a Fuqua "Król Artur" (2004) oraz ekranizacji bestsellerowej powieści J. K. Rowling "Harry Potter i Zakon Feniksa" (2007) w reżyserii Davida Yatesa.

Choć Sławomir Idziak jest kojarzony głównie jako operator filmowy, próbował swoich sił także w roli reżysera i scenarzysty. Pierwszy scenariusz napisał do etiudy Witolda Orzechowskiego "Wino mszalne" już w 1969 roku, był również autorem zdjęć do tego filmu. Jako reżyser zadebiutował animacją "Papierowy ptak" w 1972 roku. Do najważniejszych filmów wyreżyserowanych przez niego należą obyczajowa "Nauka latania" (1978) oraz dramat "Enak" (1992) - oba filmy przyniosły mu nominacje do Złotych Lwów.

Idziak jest również głównym inicjatorem projektu Film Spring Open, który ma na celu zrzeszanie młodych, początkujących filmowców, którzy na warsztatach prowadzonych przez zaproszonych gości będą mieli okazję zdobyć doświadczenie i wiele przydatnych w przyszłości kontaktów.

Najnowsze dokonanie Idziaka to zdjęcia do polskiej superprodukcji historycznej zrealizowanej w technologii 3D "Bitwa Warszawska 1920" (2011) i wyreżyserowanej przez Jerzego Hoffmana.

Jest członkiem elitarnego stowarzyszenia Polish Society of Cinematographers.

INTERIA.PL

Reklama

Dowiedz się więcej na temat: biografie | Idziak

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje