Reklama

Fortepiany Wolności - ostatni akord 10. edycji Festiwalu Soundedit

W niedzielę 11 listopada odbędzie się wielki finał pierwszej odsłony projektu "Fortepiany Wolności", który zamyka dziesiątą, jubileuszową edycję Festiwalu Soundedit w Łodzi.

W niedzielę 11 listopada odbędzie się wielki finał pierwszej odsłony projektu "Fortepiany Wolności", który zamyka dziesiątą, jubileuszową edycję Festiwalu Soundedit w Łodzi.
Zygmunt Krauze zagra na finał projektu "Fortepiany Wolności" /materiały prasowe

W roku upamiętniającym stulecie odzyskania niepodległości Festiwal Soundedit zorganizował dziesięć unikatowych koncertów, które odbywały się w zaskakujących lokalizacjach w Łodzi. Dziesięciu pianistów, dziesięciu kompozytorów, dziesięć okazji, by uczcić wyjątkową rocznicę.

Projekt "Fortepiany Wolności" to coś więcej niż publiczne koncerty. To także podróż przez tyleż trudne, co ciekawe dzieje polskiej kultury ostatnich dziesięciu dekad zaklęte w partyturach wielkich kompozytorskich osobowości. Do tej pory wystąpili: Maciej Tubis, Adam Kośmieja, Władysław Komendarek, Jakub Sokołowski, Piotr Sałajczyk, Małgorzata Walentynowicz, Aleksander Dębicz, Rozalia Kierc, Kinga Firley-Kubica, Witold Kubica oraz Waldemar Malick. Artyści pojawili się na ul. Piotrkowskiej, w Parku Źródliska, na dworcu Łódź Fabryczna, w EC1 Centrum Nauki i Techniki, Hotelu Andels, Porcie Łódź oraz Muzeum Sztuki MS2.

Reklama

Wielki finał pierwszej odsłony projektu odbędzie się 11 listopada (niedziela) o godz. 19.00 w studiu im. H. Debicha w Radiu Łódź, (ul. Narutowicza 130). Wystąpi pianista Zygmunt Krauze, który zagra swoje własne kompozycje.

Jego dorobek twórczy i wysiłki w propagowaniu muzyki, zostały docenione szeregiem nagród i odznaczeń, na czele z francuską Legią Honorową (2007) i tytułem Chevalier dans l’Ordre des Arts et des Lettres (1984). Przez ponad dekadę żył w Paryżu. Tam tworzył nowe kompozycje, jak i aktywnie wpływał na formowanie się paryskiej sceny muzycznej, pełniąc m. in. funkcję doradcy artystycznego Institut de Recherche de Coordination Acoustique Musique (IRCAM).

W 1987 r. został wybrany na przewodniczącego Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnej (ISCM). Od 2011 r. Zygmunt Krauze jest honorowym członkiem Związku Kompozytorów Polskich, a w 2012 r. został utytułowany Koryfeuszem Muzyki Polskiej w kategorii Osobowość Roku. W listopadzie 2014 r. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, doceniając wybitne zasługi artysty dla polskiej kultury oraz osiągnięcia w pracy twórczej i działalności artystycznej, odznaczył kompozytora Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. Od wielu lat współpracuje z czołowymi uniwersytetami w Stanach Zjednoczonych (Yale, Colombia, Indiana i z University of South California), w Korei Południowej (Keimyung University w Daegu), w Chinach (Centralne Konserwatorium w Pekinie i w Chengdu) i z Academy for Performing Arts w Hong-Kongu.

Muzyczna droga Krauzego rozpoczęła się od fortepianu. I choć wciąż chętnie grywa on Chopina, trudno podejrzewać, by francusko-mazowiecki melancholik był jego najważniejszym mistrzem. Pianistyki Krauzego nie byłoby natomiast na pewno bez Johna Cage'a i jego słynnego fortepianu preparowanego oraz Bogusława Schaeffera - polskiego pioniera teatru instrumentalnego i happeningu muzycznego. Zygmunt Krauze gra więc na fortepianie przy pomocy kamieni, ośmiu rąk oraz rękawic bokserskich. Lubi go też rozstrajać i traktować niczym rekwizyt teatralny. W tym szaleństwie jest jednak metoda. Na wskroś współczesny - czasem surrealistyczny, czasem dadaistyczny - fortepian Krauzego wciąż potrafi nieść w sobie czar, ekspresję i zmysłowe piękno, które znamy z utworów Chopina czy Debussy'ego.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Soundedit | Fortepiany Wolności
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy