Reklama

Norah Jones poza strefą komfortu. Posłuchaj płyty!

Tylko na stronach INTERIA.PL możecie posłuchać nowej płyty Norah Jones zatytułowanej "...Featuring". Na albumie znalazły się duety amerykańskiej wokalistki, nagrywane na przestrzeni 10 lat.

Utwory (łącznie aż 18!), jakie pojawiły się na "...Featuring" obejmują całą karierę artystki, począwszy od jednej z jej najwcześniejszych sesji nagraniowych (cover utworu pt. "More Than This" Roxy Music wykonywany z gitarzystą Charlie Hunterem w 2001 roku) po najnowsze dzieło, jakim jest piosenka zatytułowana "Little Lou, Ugly Jack, Prophet John" i wykonywana z grupą Belle And Sebastian. W efekcie album piosenkarki stanowi jakby zapis historii równoległej do jej własnych czterech płyt, których sprzedaż na całym świecie przekroczyła 40 milionów egzemplarzy.

"Współpraca z innym artystą wyciąga cię nieco poza twoją własną strefę komfortu. Nie wiesz, czego oczekiwać - to trochę jak być małym dzieckiem i mieć ściśle ustalony czas na zabawę z innymi" - porównuje Norah Jones.

Na albumie pojawiły się również nagrania wykonane przez własne zespoły Jones i stanowiące jej poboczne projekty (The Little Willies i El Madmo), a także utwory wykonywane z artystami, z którymi piosenkarka występowała podczas tras koncertowych, w tym M. Ward, Sasha Dobson, Gillian Welch i David Rawlings.

Reklama

O każdym z utworów opowiada sama wokalistka:

1. "Love Me" - The Little Willies

"Piosenka Elvisa wydawała się być dobrym utworem otwierającym. Dla mnie istotne było to, aby na tej płycie znalazły się rzeczy, z których jestem naprawdę dumna, niezależnie od tego, czy jest to coś medialnego, czy nie."

2. "Virginia Moon" - Foo Fighters i Norah Jones

Od dawna jestem fanką Dave'a Grohla. Kiedy zadzwonił do mnie, pomyślałam sobie: "Nareszcie coś rockandrollowego?". Kiedy wysłał mi ten utwór, okazało się, że jest to piękna ballada w stylu bossa nova. Ostatecznie z rock and rolla nic nie wyszło. Ta piosenka ma skomplikowaną progresję akordów. Potrzebowałam minuty, aby złapać odpowiednią harmonię, ale udało się nam ją wspólnie odnaleźć."

3. "Turn Them" - Sean Bones i Norah Jones

"Grałam w filmie "Wah Do Dem?". Główną rolę grał muzyk Sean Bones. Kiedy przyszedł czas na zrobienie ścieżki dźwiękowej, poprosili mnie, abym wykonała z nim piosenkę. To coś w stylu reggae - film został nakręcony na Jamajce, dlatego myślę, że Sean pisząc tę piosenkę inspirował się filmem".

4. "Baby It's Cold Outside" - Willie Nelson i Norah Jones

"Wcześniej często spotykałam się i śpiewałam z Willie Nelsonem, dlatego czuję się przy nim dobrze. Niezły z niego przystojniak. Kiedy zaczyna śpiewać, zawsze mam dreszcze. Wracam wtedy myślami do swojego dzieciństwa".

5. "Bull Rider" - Norah Jones i Sasha Dobson

"To utwór Rodney Crowella, który nagrał Johnny Cash. Z Sashą grałam w dwóch zespołach: Sloppy Joannes i Puss N' Boots. W obydwu przypadkach są to trzy osoby, ja gram na gitarze prowadzącej, co wygląda bardzo zabawnie, ponieważ nie jestem zbytnio utalentowana".

6. "Ruler Of My Heart" - Dirty Dozen Brass Band i Norah Jones

"Dyrektor ds. artystycznych i repertuaru w wytwórni Dirty Dozen bardzo mnie wspierał, nawet zanim jeszcze podpisałam umowę na nagranie płyty. Chciał, abym wystąpiła na tej płycie, mam jednak wrażenie, że w Dirty Dozen nie wiedzieli nawet, kim jestem. Byłam trochę zdenerwowana. Pamiętam, jak jeden z ludzi mówił do mnie coś w stylu: "Czujesz ból! Śpiewaj tak, jakbyś czuła ból". Było mi to potrzebne, byłam wówczas bardzo młoda".

7. "The Best Part" - El Madmo

"Razem z Daru Oda byłyśmy trochę zmęczone długą trasą koncertową. Ja zaczęłam grać na gitarze elektrycznej, ona - na gitarze basowej. Pisałyśmy piosenki w garderobie. Później wpadłyśmy na pomysł założenia zespołu. Dla żartów przebierałyśmy się, udawałyśmy, że jesteśmy grupą Kiss lub coś w tym rodzaju. Zaczęłyśmy grać koncerty w Nowym Jorku. Zakładałyśmy peruki i robiłyśmy sobie makijaż w stylu Blade Runner. Mam wrażenie, że na początku więcej czasu poświęciłyśmy na kostiumy niż na przygotowanie repertuaru na koncerty".

8. "Take Off Your Cool" - OutKast i Norah Jones

"Andre 3000 przesłał mi muzykę, nie było tam jeszcze śpiewu, nie znałam więc melodii wokalnej ani słów. Kiedy dotarliśmy do studia, powiedział: 'Daj mi chwilę' i zrobił wszystkie swoje wokale - wiele warstw, wiele harmonii. Zrobił to bardzo szybko. Nie wiem, ile się do tego przygotowywał ani czy była to głównie improwizacja, ale zdecydowanie wiedział, czego chce".

9. "Life Is Better" - Q-Tip i Norah Jones

"Q-Tip chciał, abym zaśpiewała naprawdę wysoką partię. Piosenka była już gotowa, więc nie można było zmienić tonacji. Myślę, że zainspirowało mnie to do zrobienia czegoś więcej na mojej kolejnej płycie".

10. "Soon The New Day" - Talib Kweli i Norah Jones

"Talib Kweli nie wysłał mi niczego z wyprzedzeniem, ale nie przeszkadzało mi to. Naprawdę szybko się uczę. Nigdy nie myślałam, że kiedykolwiek będę śpiewała z raperami, ale czuję, że jest to bardziej naturalne, niż mogłoby się wydawać".

11. "Little Lou, Prophet Jack, Ugly John" - Belle & Sebastian i Norah Jones

"To ostatnia piosenka, nad którą pracowałam. Było to tak niedawno, że nawet nie wiedziałam, czy będziemy w stanie umieścić ją na płycie. Mieli już gotową aranżację i wszystko, ja po prostu dołożyłam do tego moją część. Wykonaliśmy ją na żywo, zespół brzmiał naprawdę wspaniale".

12. "Here We Go Again" - Ray Charles i Norah Jones

"Zadzwonił do mnie Ray i zapytał, czy byłabym zainteresowana zaśpiewaniem na płycie tego duetu. Stałam w studiu obok Raya, obserwując, jak układa usta na frazowanie. Był bardzo miły i uspokoił mnie, co było ważne, bo wchodząc tam byłam przerażona".

13. "Loretta" - Norah Jones, Gillian Welch i David Rawlings

"Byliśmy razem w trasie koncertowej. Pewnego wieczoru Gillian i David byli w garderobie, śpiewając tę cudowną piosenkę Townes Van Zandt, wtedy ja powiedziałam: 'Uwielbiam ten kawałek!'. Popracowaliśmy więc nieco nad aranżacją w miejscu, w którym jest tylko trzyczęściowa harmonia. Wykonaliśmy ją z jednym mikrofonem, w stylu Grand Ole Opry. To jeden z moich ulubionych utworów.

14. "Dear John" - Ryan Adams i Norah Jones

"Byłam trochę przygnębiona, ponieważ miałam problemy z pisaniem tekstów. Pojawił się Ryan i napisaliśmy wspólnie tę piosenkę naprawdę szybko. Dodał mi pewności siebie. To dzięki niemu udało mi się pokonać trudności z pisaniem. Kilka miesięcy później poprosił mnie, aby przyszła do jego studia - zagraliśmy tę piosenkę w całości jeden raz!"

15. "Creepin' In" - Norah Jones i Dolly Parton

"Z Dolly spotkałam się kilka razy. Była dla mnie tak dobra, że poprosiłam ją, aby to ona zaśpiewała tę piosenkę. Dolly ma bardzo dużo energii w sobie i chichocze do mikrofonu. To naprawdę urocze".

16. "Court & Spark" - Herbie Hancock i Norah Jones

"Utwory Joni Mitchell nie są łatwym materiałem na covery, jednak czułam, że mogę się z tym zmierzyć. W liceum i na studiach byłam maniaczką jazzu i być może dlatego współpracą z Herbie i Waynem Shorterem denerwowałam się bardziej niż pracą z kimkolwiek innym. Nie dorównuję im poziomem swobodnego grania i improwizacji, ale wszystko się udało".

17. "More Than This" - Charlie Hunter i Norah Jones

"Była to jedna z pierwszych prawdziwych sesji nagraniowych, w których brałam udział. Zarejestrowanie tej piosenki było dla mnie bardzo ekscytujące. Nie znałam tego utworu Roxy Music. Słuchałam wówczas dużo jazzu i chyba jakoś mi umknęła".

18. "Blue Bayou" - Norah Jones i M. Ward

"M. Ward to jeden z moich ulubionych piosenkarzy i jedna z osób, które lubię najbardziej. Kiedyś towarzyszył nam podczas trasy koncertowej. Codziennie wieczorem wychodziłam i wykonywałam z nim kilka utworów. Wiele razy śpiewaliśmy wspólnie 'Blue Bayou'".

Zobacz teledyski Norah Jones na stronach INTERIA.PL!

Norah Jones kokietuje nudą - czytaj nasz tekst

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Norah Jones | płyta | płyta tygodnia
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy