Czego słuchali Polacy?

Feel, "Mamma Mia!", Metallica, Czesław Śpiewa - to polskie hity sprzedażowe w 2008 roku. W rankingach dobrze wypadają polscy wykonawcy.

Niemal cała branża fonograficzna od dobrych kilku lat narzeka na spadającą sprzedaż płyt. Podobne tendencje panują zresztą na całym świecie. W 2005 roku w Polsce obniżono pułap, od którego przyznaje się Złote, Platynowe i Diamentowe płyty.

Reklama

Złotem mogą się pochwalić obecnie wykonawcy, którzy sprzedadzą raptem 10 tys. egzemplarzy (repertuar zagraniczny). Polscy wykonawcy mają poprzeczkę zawieszoną nieco wyżej - 15 tys. Platyna to odpowiednio 20 i 30 tys., a diament - 100 i 150 tys.

Tytułem Diamentu może cieszyć się grupa Feel za swój debiutancki album. Piotr Kupicha z kolegami osiągnął wynik nieosiągalny dla rodzimej i zagranicznej konkurencji - wydany pod koniec 2007 roku album przekroczył barierę 200 tysięcy sprzedanych egzemplarzy.

Niedawno o zdobyciu Diamentowej płyty informowała oficjalna strona Maryli Rodowicz. Jednak album "Jest cudnie" poza sklepową sprzedażą dostępny był również do kupienia (po dużo niższej cenie) z jedną z codziennych gazet.

Na listach przebojów na świecie królowała ścieżka dźwiękowa do musicalu "Mamma Mia!". Piosenki ABBY w wykonaniu śpiewających aktorów (m.in. Meryl Streep, Pierce Brosnan) zachwyciły również Polaków - od premiery album zdążył się pokryć czterokrotną platyną.

Czego jeszcze słuchano nad Wisłą? Z zestawienia na stronie Związku Producentów Audio-Video, który przyznaje wyróżnienia, wynika, że nieźle radzili sobie polscy wykonawcy. Piotr Rubik, Coma, Maria Peszek, Czesław Śpiewa (zaskakujący debiut), Ania Dąbrowska, Kombii, Andrzej Piaseczny, Raz, Dwa, Trzy - ci artyści do swoich osiągnięć mogą dopisać platynowe płyty (niektórzy podwójne).

Status platyny zdobyli także m.in. Metallica, Coldplay, Duffy, Madonna, Timbaland i David Gilmour (zapis pamiętnego koncertu w Stoczni Gdańskiej), czyli wykonawcy, którzy królowali również na światowych listach. Można zatem powiedzieć, że gust muzyczny Polaków niewiele odbiega od słuchaczy z Europy czy Ameryki.

Podsumowując jeszcze 2008 rok, warto podkreślić, że największe przeboje sprzedażowe ukazały się w drugiej połowie roku, jak choćby Metallica czy z polskiego podwórka Coma i "Osiecka" Katarzyny Nosowskiej (platyna po raptem dwóch tygodniach).

Dowiedz się więcej na temat: wykonawcy | Feel | Metallica

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje